Jak wywołać dobre pierwsze wrażenie?


Pierwsze 15 sekund spotkania to często najważniejsze sekundy, podczas których wszystko się rozgrywa i decyduje: sukces lub porażka. Eksperci twierdzą, że w 90% nieudanych transakcji o niepowodzeniach decyduje właśnie pierwsze wrażenie. Podczas nawiązania pierwszego kontaktu najważniejsze wobec tego jest:

  • pierwsze 15 sekund
  • pierwsze 15 słów
  • pierwsze 15 gestów.

To czas, kiedy powinieneś wzbudzić zainteresowanie i zaufanie klienta.

Ludzie w większości przypadków reagują w odpowiedni sposób na to, co otrzymują. Oczekuj więc od nich, że będą uprzejmi, otwarci i przyjaźni, a tacy będą i przyjmą Cię życzliwie.

Efekt pierwszego wrażenia oparty jest mechanizmem działającym za pośrednictwem emocji a wpływają na niego przede wszystkim wrażenia wzrokowe – to jak wyglądamy i jak się zachowujemy a w bardzo niewielkim stopniu to co mówimy.

Kontaktując się z nowo poznaną osobą warto zatem zwrócić uwagę na to jak się prezentujemy. Zadbajmy o uśmiech, pewną wyprostowaną postawę, zdecydowany ale niezbyt poufały uścisk dłoni i przede wszystkim przedstawienie się. Schludny, elegancki strój, delikatny makijaż i dobrze dobrana fryzura to równie ważne elementy tego, na co zwraca się uwagę.

Kiedy zaczynamy rozmowę, podświadomie lepiej oceniamy osoby o niższym tonie głosu, a wszelkie „piszczenie” lub „syczenie” działa na minus wypowiadającego się. Co więcej, większą sympatią obdarzamy tych, którzy wypowiadają się gramatycznie i pełnymi zdaniami.

Pozytywne pierwsze wrażenie sprawia, ze w dalszej części rozmówca będzie patrzyła na nas przychylniej i łatwiej nam będzie osiągnąć cel, który sobie założyliśmy. Natomiast jeśli podczas pierwszego kontaktu wypadniemy nie najlepiej będzie nam bardzo trudno zatrzeć ten efekt zwłaszcza jeśli spotkanie będzie krótkie.

Zatem co zrobić żeby wywrzeć dobre pierwsze wrażenie?

  • Przed spotkaniem pozyskaj informacje o swoim rozmówcy.
  • Twój ubiór powinien być schludny i dostosowany do sytuacji. Nie powinien zawierać więcej niż 3 kolory.
  • Pamiętaj o punktualności.
  • Przed spotkaniem odpręż się. Zadbaj o głęboki oddech. Staraj się mówić niskim głosem.
  • Zachowuj się grzecznie i uprzejmie.
  • Powitaj rozmówcę uśmiechem. Wymień pewne uściski dłoni. Powiedz dzień dobry.
  • Przedstaw się, jeśli reprezentujesz firmę powiedz jaką.
  • Na spotkanie wejdź pewnym krokiem
  • Pamiętaj o wyprostowanej postawie przez całą rozmowę. Spróbuj naśladować mowę ciała rozmówcy.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą.

Dobre pierwsze wrażenie to podstawa. Nie zapominaj jednak, aby podtrzymywać je przez całe spotkanie. Twoje zachowanie podczas niego powinno być spójne z pierwszym wrażeniem. Pierwszym wrażeniem steruje tzw. efekt pierwszeństwa jednak pamiętaj również o efekcie świeżości czyli mechanizmie sterującym ostatnim wrażeniem które pozostawiamy po spotkaniu. Zadbaj zatem również o właściwe pożegnanie!

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
Informacja zwrotna (feedback) w zarządzaniu zespołami
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

TRENING ANTYSTRESOWY I ZARZĄDZANIE STRESEM
Trening antystresowy i zarządzanie stresem to propozycja szkolenia (treningu) przeznaczonego dla wszystkich, którzy są świadomi wpływ...

Czytaj więcej

TRENING ASERTYWNOŚCI
Trening asertywności polecamy wszystkim osobom, które chcą nabyć lub doskonalić umiejętności związane bezpośrednio z zachowaniami ase...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE CZASEM DLA MANAGERÓW
Zarządzanie czasem to zarządzanie sobą. Jeżeli okazuje się, że masz 100 zadań, nie wiesz za co się zabrać, wszystko wykonujesz w pośpiechu l...

Czytaj więcej

Trenerzy
Joanna Szeluga
Trener – Praktyk. Psycholog, specjalistka w zakresie problematyki stresu, zachowań asertywnych, radzenia sobie z wypaleniem zawodowym,...

Czytaj więcej

Anna Ritter
Trener praktyk, z wykształcenia psycholog społeczny ze specjalizacją psychologia biznesu. Ekspert z ponad 15 letnim doświadczeniem managersk...

Czytaj więcej

Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Andrzej Zdanowski
Trener – Praktyk. Ekspert w zakresie sprzedaży i zarządzania. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie tematów...

Czytaj więcej

Aktualności