Konflikt w zespole - rozpoznanie sytuacji


Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zdrowy poziom braku akceptacji dla pomysłów i opinii jest wymagany do zaszczepienia ducha innowacji, nowych pomysłów i ciągłego ulepszania. Jeżeli w zespole panowałaby atmosfera ogólnej akceptacji wówczas trudno było by zachęcić kogokolwiek do zmian. Grupa osób, w której respektuje się zasady wzajemnego wspierania się, ale również udzielania konstruktywnej krytyki powoduje, że osoba prezentująca swoje koncepcję doskonale wie, że musi bardzo postarać się, aby udowodnić jej przydatność. Dialog pozwala innym nie tylko na wzbogacanie istniejących koncepcji, ale również na znaczące zmiany i czynienie ich coraz lepszymi. W praktyce oznacza to, że w zespole pracującym w środowisku, gdzie wkład i pomysły każdej osoby są traktowane jako wartość, nikt nie musi chronić i ukrywać swoich idei i odmiennych opinii.

Konflikty rodzą się na różnym podłożu. Kiedy członkowie zespołu nie szanują się wzajemnie, kiedy czujaą że ich pomysły nie będą potraktowane na serio, wówczas osoby zaczynają wyrażać swoja złość i odcinają się od innych. Konflikty mają także swoje podłoże w uprzedzeniach i nieporozumieniach na tle osobistym - w takich sytuacjach odnosi się wrażenie, że ktoś chce za wszelką cenę zbić argumenty innej osoby właściwie nie mając racjonalnych powodów. Obecna sytuacja, w jakiej znajduje się i pracuje zespół także może być źródłem konfliktów. Jeżeli zespół musi nadgonić plan, nie wywiązuje się z terminów albo nie ma jasno określonych zasad i norm współpracy wówczas mogą pojawić się problemy. Czasami konflikty są wynikiem relacji z zespołami zewnętrznymi, oddziałami i innymi firmami. Także zmiany korporacyjne mogą przyczynić się do powstania obaw i dezorientacji rodzącej konflikty wśród zespołów i ich managerów. Ogólnie rzecz biorąc kiedy poziom stresu w organizacji jest wysoki wówczas zagrożenie konfliktem jest wyższe.

Warto pamiętać, że konflikty w zespole mogą się objawiać zarówno bardzo agresywnym , jak i zupełnie biernym zachowaniem.


Jeżeli manager panuje i zarządza nieporozumieniami w zespole w odpowiedni sposób, nigdy nie doprowadzi do sytuacji, w której będzie miał do czynienia z ostrym konfliktem. Sztuką jest umiejętne obchodzenie się z irytacją i napięciem, w taki sposób, aby nigdy nie przerodziły się w konflikt. Ale to nie to samo, co unikanie konfliktów! Unikanie konfliktów i unikanie nieporozumień jest bardzo niezdrowe zarówno dla organizacji jak i ludzi w niej pracujących. Jeżeli managerowie i członkowie zespołu przez cały czas udają, że wszystko jest OK., a nie jest, napięcie narasta po to żeby eksplodować w najmniej oczekiwanym momencie. Zwykle taka eksplozja konfliktu jest nieproporcjonalna do jego podstaw. To sytuacja obrazująca różnice pomiędzy unikaniem konfliktów i zarządzaniem potencjalnym konfliktem poprzez panowanie nad sytuacjom.


Aby zarządzać konfliktem musisz wiedzieć jak rozpoznać potencjalne sytuacje mogące doprowadzić do konfliktu. Umiejętność słuchanie jest tym, co w takiej sytuacji powinno charakteryzować dobrego lidera. Ważne jest słuchanie nie tylko tego, co zostało powiedziane, ale i jak zostało powiedziane. Zwróć uwagę na zachowania i relacje pomiędzy członkami zespołu i to, w jaki sposób zwracają się do siebie i do ciebie, jako lidera. Bądź świadom pewnych zachowań u swojego zespołu, wskazujących na ukryte lub rozwijające się konflikty. Jeżeli zauważysz irytację, kłótliwość, niechęć do współpracy, unikanie działania lub brak komunikacji opartej o wzajemny szacunek, możesz spodziewać się, że szykuje się sytuacja konfliktowa. Rozpoznanie konfliktu nie jest trudne, jeżeli nauczysz się zwracać uwagę na wczesne jego symptomy.

Oto kilka źródeł i symptomów konfliktów:

  • Brak szacunku w komunikacji
  • Skłonność do irytacji
  • Kłótliwość
  • Zmiany w działaniach i reakcjach
  • Tworzenie się klik
  • Niechęć do współpracy
  • Ignorowanie lub niszczenie idei innych
  • Ukrywanie problemów przed liderem
  • Znaczące zmiany w organizacji
  • Uprzedzenia osobiste
  • Nieporozumienia
  • Stres
  • Obojętność
  • Polityka organizacji
  • Sytuacje z dostawcami lub klientami

Konflikt nie musi być powiązany z sytuacjami, które łatwo jest zaobserwować i jednoznacznie określić. Może być wywołany przez inne sytuacje, w które nie jesteś zaangażowany. Jeżeli widzisz jakiekolwiek symptomy konfliktu nie możesz ich przemilczeć i ignorować. Pamiętaj jednak, aby bez potrzeby nie doprowadzać do publicznej konfrontacji z osobą, której sytuacja dotyczy. Nie rób tego również zaraz po spotkaniu, na którym sytuacja miała miejsce, daj czas danej osobie na oczyszczenie i uspokojenie swoich emocji. Możesz zaczekać kilka godzin lub 1-2 dni, ale pamiętaj, że jeżeli problem się rozwija nie dopuść do utraty kontroli nad nim.

Nie konfrontuj członków swojego zespołu używając oskarżającego tonu zwracając tym uwagę na czyjeś zachowanie. Jeżeli ktoś jest zbyt nerwowy niż zwykle lub nie odzywa się. Odczekaj, być może ma problemy osobiste lub po prostu zły dzień. Bądź tolerancyjny i daj odpocząć swojemu zespołowi. Pamiętaj, że twój zespół nie musi być doskonały przez cały czas.

Autor:

Tomasz Krzemiński

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - KOLEJNY KROK DO CELU
Zarządzanie zespołem projektowym, to szkolenie dedykowane kierownikom i managerom projektów, którzy chcą podnieść swoje kompet...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM ROZPROSZONYM
Zarządzanie zespołem rozproszonym, to szkolenie, które jest odpowiedzią na powszechną obecnie potrzebę zapewnienia menedżerom wszystk...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM
Zarządzanie zespołem, to szkolenie, które kompleksowo i jak najbardziej praktycznie rozwija kompetencje niezbędne managerowi do profe...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM
Szkolenie "Kierowanie Zespołem Pracowniczym" jest odpowiedzią na Twoje dzisiejsze potrzeby jako współczesnego managera zespołu pracow...

Czytaj więcej

LEADERSHIP (PRZYWÓDZTWO). Szkolenie managerskie
Leadership nie jest kolejnym kolejny modnym trendem w zarządzaniu, którego odbiorcą są managerowie. Przywództwo w organizacji ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM SPRZEDAŻOWYM W SEGMENCIE B2B. Szkolenie dla kierowników sprzedaży
Zbudowanie zgranego i wysoko wydajnego zespołu sprzedażowego jest celem każdego managera sprzedaży. "Zarządzanie zespołem sprzedażowym. Szko...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRODUKCYJNYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Produkcji
Szkolenie Zarządzanie zespołem produkcyjnym dostarcza kadrze managerskiej wiedzy i rozwija umiejętności i kompetencje niezbędne do profesjon...

Czytaj więcej

FEEDBACK (INFORMACJA ZWROTNA) W ZARZĄDZANIU ZESPOŁAMI. Szkolenie dla managera
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MANAGER SPRZEDAŻY COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu handlowcami?
Każdy manager sprzedaży dąży do zbudowania jak najskuteczniejszego zespołu handlowców. Jeżeli jesteś managerem zespołu sprzedażowego ...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Sposoby motywowania, skuteczne metody i techniki dla managera
Motywowanie pracowników jest głównym zadaniem managera kierującego zespołem pracowniczym. To poziom motywacji pracownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

SYSTEMY WYNAGRODZEŃ W DZIAŁACH HANDLOWYCH
System wynagradzania i premiowania handlowców jest jednym z kluczowych elementów funkcjonowania zespołów i działó...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

Trenerzy
Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Aktualności
Jak zarządzać zespołem?

Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...

Czytaj więcej

EXPOSE SZEFA

Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...

Czytaj więcej

PIERWSZE WRAŻENIE. Efekt Halo (efekt aureoli i efekt Golema)

Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...

Czytaj więcej

Zasada Pareto w biznesie i nie tylko

Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...

Czytaj więcej

Zarządzanie czasem czyli skupiajmy się na rezultatach, a nie na byciu zajętym

Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...

Czytaj więcej

Jak udzielić pracownikowi informacji zwrotnej?

Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...

Czytaj więcej

Opór w zespole - zarządzanie antyzespołem

W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...

Czytaj więcej

System ocen pracowniczych - zmiany są koniecznie i nieuniknione

Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...

Czytaj więcej

SMART brzmi skutecznie

Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...

Czytaj więcej

Czas, manager i 3 ćwiartki

Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...

Czytaj więcej

Decyzje menedżerskie, czyli piramida strachu

W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...

Czytaj więcej

5 Zasad kierowania zespołem

Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...

Czytaj więcej

Skuteczna motywacja pracowników

Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...

Czytaj więcej

Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć

Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...

Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami. Łatwo, prosto i przyjemnie? Przegląd stylów kierowania dla menedżerów

Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...

Czytaj więcej

Udane i praktyczne szkolenie z zarządzania zespołem sprzedażowym

Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...

Czytaj więcej

Dylematy współczesnego lidera

Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna

Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...

Czytaj więcej

Porozmawiaj z nią... Menedżerskie style zarządzania

Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...

Czytaj więcej

Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?

Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...

Czytaj więcej

Wyznaczanie celów z zespołem

Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...

Czytaj więcej

Planowanie strategiczne - kto pyta... ten Strategic Quest Questions™ (SQQ)

Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...

Czytaj więcej

Czego pracownicy oczekują od lidera?

Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie w zespole?

Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...

Czytaj więcej

Key Performance Indicators (KPI) w rozwoju strategicznym

KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...

Czytaj więcej