Pierwsze 15 sekund spotkania to często najważniejsze sekundy, podczas których wszystko się rozgrywa i decyduje: sukces lub porażka. Eksperci twierdzą, że w 90% nieudanych transakcji o niepowodzeniach decyduje właśnie pierwsze wrażenie. Podczas nawiązania pierwszego kontaktu najważniejsze wobec tego jest:
- pierwsze 15 sekund
- pierwsze 15 słów
- pierwsze 15 gestów.
To czas, kiedy powinieneś wzbudzić zainteresowanie i zaufanie klienta.
Ludzie w większości przypadków reagują w odpowiedni sposób na to, co otrzymują. Oczekuj więc od nich, że będą uprzejmi, otwarci i przyjaźni, a tacy będą i przyjmą Cię życzliwie.
Efekt pierwszego wrażenia oparty jest mechanizmem działającym za pośrednictwem emocji a wpływają na niego przede wszystkim wrażenia wzrokowe – to jak wyglądamy i jak się zachowujemy a w bardzo niewielkim stopniu to co mówimy.
Kontaktując się z nowo poznaną osobą warto zatem zwrócić uwagę na to jak się prezentujemy. Zadbajmy o uśmiech, pewną wyprostowaną postawę, zdecydowany ale niezbyt poufały uścisk dłoni i przede wszystkim przedstawienie się. Schludny, elegancki strój, delikatny makijaż i dobrze dobrana fryzura to równie ważne elementy tego, na co zwraca się uwagę.
Kiedy zaczynamy rozmowę, podświadomie lepiej oceniamy osoby o niższym tonie głosu, a wszelkie „piszczenie” lub „syczenie” działa na minus wypowiadającego się. Co więcej, większą sympatią obdarzamy tych, którzy wypowiadają się gramatycznie i pełnymi zdaniami.
Pozytywne pierwsze wrażenie sprawia, ze w dalszej części rozmówca będzie patrzyła na nas przychylniej i łatwiej nam będzie osiągnąć cel, który sobie założyliśmy. Natomiast jeśli podczas pierwszego kontaktu wypadniemy nie najlepiej będzie nam bardzo trudno zatrzeć ten efekt zwłaszcza jeśli spotkanie będzie krótkie.
Zatem co zrobić żeby wywrzeć dobre pierwsze wrażenie?
• Przed spotkaniem pozyskaj informacje o swoim rozmówcy.
• Twój ubiór powinien być schludny i dostosowany do sytuacji. Nie powinien zawierać więcej niż 3 kolory.
• Pamiętaj o punktualności.
• Przed spotkaniem odpręż się. Zadbaj o głęboki oddech. Staraj się mówić niskim głosem.
• Zachowuj się grzecznie i uprzejmie.
• Powitaj rozmówcę uśmiechem. Wymień pewne uściski dłoni. Powiedz dzień dobry.
• Przedstaw się, jeśli reprezentujesz firmę powiedz jaką.
• Na spotkanie wejdź pewnym krokiem
• Pamiętaj o wyprostowanej postawie przez całą rozmowę. Spróbuj naśladować mowę ciała rozmówcy.
• Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą.
Dobre pierwsze wrażenie to podstawa. Nie zapominaj jednak, aby podtrzymywać je przez całe spotkanie. Twoje zachowanie podczas niego powinno być spójne z pierwszym wrażeniem. Pierwszym wrażeniem steruje tzw. efekt pierwszeństwa jednak pamiętaj również o efekcie świeżości czyli mechanizmie sterującym ostatnim wrażeniem które pozostawiamy po spotkaniu. Zadbaj zatem również o właściwe pożegnanie!
Autor: