Słowo, zmora naszej codzienności. "Muszę iść do pracy", "muszę posprzątać", "muszę dziś sfinalizować transakcję", "muszę iść do szefa na rozmowę", "muszę", "muszę", "muszę" ...
Słowo "muszę" słyszane przez nas samych wywołuje uczucie niechęci i buntu wewnętrznego. Bo właściwie, dlaczego musimy iść do pracy? Przecież możemy zostać w domu i przestać zarabiać. Leżeć w szlafroku na kanapie i wcinać suchary. Dopóki będzie nas na nie stać. A przecież chcemy zjeść nasze ulubione danie, posmakować nowego rodzaju lodów, wypić z przyjaciółmi wino. Chcemy odczuwać te przyjemności. Skoro więc chcemy odczuwać przyjemności, a drogą do nich są pieniądze, które zarabiamy naszą kreatywnością, inteligencją i wiedzą wykorzystywaną w pracy, to przecież chcemy do niej chodzić i zarabiać.
Czy naprawdę musimy posprzątać? A może weźmy sobie wolne od ładu w domu, bo akurat Królowa Angielska Elżbieta II ma inne zajęcia i nie wpadnie do nas na herbatkę i ciasteczko. Ale jeśli źle czujemy się w bałaganie, to przecież sprzątamy, bo chcemy mieć czysto. Nikt nas do tego nie zmusza.
I wreszcie "muszę dziś sfinalizować tę transakcje". Wewnętrzne ja złości się, że jesteśmy do czegoś zmuszani. Złości się podwójnie, bo nie wszystko przecież zależy od nas. Podchodzimy do tematu pełni napięcia i negatywnych emocji. Syczymy jak wąż i wściekamy się na wszystko, co nam przeszkadza w wykonaniu zadania, do którego się zmusiliśmy. Idzie jak po przysłowiowej grudzie. Czy jest szansa na zmianę takiego myślenia i na co?
Brzmi zupełnie inaczej niż "muszę być kimś", prawda? Realizowanie naszych planów nigdy nie będzie się skutecznie opierać na słowie "muszę" tylko zawsze na "chcę".
Słowo "chcę" uruchamia nasz mózg do działania. Do szukania nowych dróg, sposobów, rozwiązań, bo zrealizować to co chcemy. Zawsze, kiedy czegoś bardzo chcemy lub zwyczajnie chcemy to prędzej czy później to dostajemy. To dziecinne, bezkrytyczne słowo, które doprowadza nas do szału u naszych maluchów, potrafi zdziałać cuda. Czy kiedy dziecko mówi "chcę" łatwo nam odmówić? Nie zawsze. Naturalnie, jeśli jest to "prośba" realna i do wykonania oraz jeśli nie jest nadużywana. Ale to oceniamy my, dorośli, kierując się różnymi kryteriami takimi, jak finanse, metody wychowawcze, święty spokój etc. A nasz mózg słyszy "chcę" i wykonuje. On nie ma ograniczeń i kryteriów do spełnienia. Włącza mu się tryb realizacji i szuka, szuka, szuka możliwości spełnienia naszego życzenia. Jak komputer. Inne funkcje działają, natomiast w tle trwa ogromna praca.
Dlatego zrezygnujmy ze zmuszania się do wszystkiego co robimy, nawet z tego co chcemy, a chciejmy robić wszystko, nawet to co musimy. I wszystko będzie łatwiejsze.
Ta zasada tyczy się naszego każdego działania i w każdym jest skuteczna. Będziemy również doskonałymi handlowcami, jeśli będziemy sprzedawać z chęci, a nie z musu. Klientom będzie się z nami doskonale rozmawiało, telefon będzie nam się grzał od rozmów, korespondencja mailowa będzie szła wartkim strumieniem. Wszystko, powtarzam wszystko, co mieliśmy załatwić, załatwimy. Bo chcieliśmy to zrobić. Będziemy działać z pozytywnym nastawieniem, radosnym poczuciem dobrze spełnionego obowiązku i zasłużonej nagrody.
Pamiętajcie, żeby nauczyć się zamieniać słowo "muszę" na chcę albo po prostu "zrobię". Osiągniecie wiele zaplanowanych działań, zrealizujecie wiele nowych rozwiązań, o których nawet nie wiedzieliście, że je znacie. Wasz mózg podpowie Wam to, co będzie w danej sytuacji potrzebne. Zaufajcie mu. Akurat pod tym względem - warto!
I pamiętajcie, że "musze" to są skrzydełka ...
Trener praktyk biznesu. Ekspert w zakresie zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta. Autorka programów szkoleniowych i rozwojowych dla zespołów handlowych (zobacz programy szkoleń ze sprzedaży). Zobacz pełną notkę biograficzną. Programy szkoleń sprzedażowych znajdziesz również poniżej artykułu.
Zasady obsługi klienta powinna znać i opanować każda osoba pracująca i mająca kontakt z klientami biznesowymi i indywidualnymi. Zasady ob...
Obsługa reklamacji składanych przez klientów indywidualnych i biznesowych wymaga od osoby przyjmującej skargę czy zażalenie bardzo...
Obrona ceny, to priorytetowe zadanie każdego handlowca, przed którym staje on na ostatnich etapach procesu sprzedaży niezależnie c...
Jeśli mówimy znajomemu, że ma ładną koszulę, mówimy mu komplement oparty na jednej z cech koszuli, która ma na sobie...
Nie ma szkolenia sprzedażowego, reklamacyjnego lub z obsługi klienta, podczas którego przynajmniej jedna osoba nie powie, że chcia...
Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami...
Czy też macie wrażenie, że dzwoniący do nas handlowcy z zaskakującymi ofertami, fantastycznymi propozycjami oraz innowacyjnymi produktami...
Rozpoczęło się szaleństwo pod hasłem networkingu. Specjaliści od tego tematu wyrastają jak grzyby po deszczu. Zapytania od firm, chcących...
Słowo, zmora naszej codzienności. "Muszę iść do pracy", "muszę posprzątać", "muszę dziś sfinalizować transakcję", "muszę iść do szefa na ...
Czy zastanawialiście się, dlaczego jednym wszystko idzie gładko a innym po tzw. grudzie? Dlaczego jedni mają szczęście, a inni muszą na w...
Czym powinien się charakteryzować pracownik obsługi klienta? Czy powinien być tylko uprzejmy? Czy może powinien być profesjonalny i meryt...
Zazwyczaj reklamacja jest postrzegana jako coś bardzo nieprzyjemnego. I to z punktu widzenia nie tylko firmy, do której trafia ale...
Finalizacja sprzedaży, zamykanie sprzedaży, domykanie klienta - te pojęcia w praktyce oznaczają dla każdego, kto zawodowo zajmuję się han...
Skuteczny system wynagradzania i premiowania w dziale sprzedaży jest głównym czynnikiem wpływającym na motywację handlowców...
Prospectingowi, czyli procesowi pozyskiwania nowego klienta przez handlowca było poświęcone w całości szkolenie "Pozyskiwanie klient&oacu...
Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że wiesz już wszystko o parafrazie. Dobrze wiem, że do upadłego trenowałeś / - łaś parafrazy na szko...
O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...
Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwa...
Sprzedaż pełni kluczową rolę w biznesie. Kto nie sprzedaje, ten nie zarabia. Warto jednak pamiętać, że konkurencja na rynku nie śpi. Aby ...
Storytelling to umiejętność komunikacji opowiadaniem. Dotychczas kojarzony był z marketingiem narracyjnym, który nawiązuje do kreo...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Kiedy myślę sobie o dobrych relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym przychodzi mi do głowy, że być może utrzymanie takich relacji jes...
Obecnie wciąż trwają poszukiwania nowych narzędzi promocji i nowych taktyk handlowych w celu zwiększenia wartości sprzedaży. Nowoczesna s...
W sprzedaży nie ma miejsca na sentyment, zrozumiała jest konsekwencja w maksymalizacji wartości sprzedaży. Agresywna sprzedaż i pokusa pr...
O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...
Trochę szkoleń z negocjacji za nami. Razem z ich uczestnikami dokonaliśmy, mocno subiektywnego, wyboru najbardziej irytujących taktyk neg...
Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...