ZASADY NETWORKINGU - TYLKO 6 OSÓB DZIELI NAS OD...


Rozpoczęło się szaleństwo pod hasłem networkingu. Specjaliści od tego tematu wyrastają jak grzyby po deszczu. Zapytania od firm, chcących przeszkolić swoich pracowników i zrobić z nich networkingowych ekspertów, sypia się jak z rękawa.

Moda czy faktyczna potrzeba? Cudowny sposób na zwiększenie sprzedaży czy tylko kolejny trend mający zamydlić oczy Szefom?

I w ogóle co to jest ten networking i do czego tak naprawdę służy?

Potrzebne umiejętności

Jeśli ktoś wie coś na temat komunikacji interpersonalnej i potrafi jej używać, pierwszy krok do networkingu ma już w garści. Jeśli jeszcze do tego poznał zasady wywierania wpływu społecznego i potrafi korzystać ze sztuki pre-swazji, ma szanse być ekspertem. Jeśli jednak dodamy do tego prawdziwą sztukę autoprezentacji - mamy przed sobą skutecznego eksperta do budowania sieci kontaktów biznesowych, czyli networkingu.
Dlaczego potrzeba aż tyle umiejętności by zbudować sieć kontaktów? I co to znaczy zbudować sieć kontaktów?

Każdy z nas ma wizytownik. Jedni mają go wypełnionego po brzegi wizytówkami i leży schowany głęboko w szufladzie. To nie jest networking. Inni mają wizytownik, ale ważne wizytówki leżą na biurku w tzw. ważnym miejscu. To jest próba networkingu. Liczą się ci, którzy mają wizytownik używany i wciąż uzupełniany. Wizytownik, który "pracuje". W którym nie ma tzw. pustych kontaktów. W którym znajdują się wizytówki, do których właścicieli można zawsze zadzwonić i będą wiedzieli z kim rozmawiają. Czyli o co właściwie chodzi?

4 zasady skutecznego networkingu

Po pierwsze, o nawiązywanie kontaktów podczas spotkań, konferencji oraz wszelkich innych okazji. Wymienianie się wizytówkami, których nigdy nie włożymy gdziekolwiek. Na których zawsze będzie zapisane skąd ją mamy, przez kogo poznaliśmy tę osobę oraz jak może nam pomóc i, CO BARDZO WAŻNE, jak my możemy pomóc zawodowo tej osobie. Networking to wzajemność. Umiejętność zainteresowania swoją ofertą wzajemną rozmówcy to czysta sztuka umiejętnej autoprezentacji. Masz tę umiejętność? Potrafisz skutecznie zaprezentować siebie? I czy potrafisz to zainteresowanie sobą utrzymać, czy krzywa idzie w dół, a ty nie wiesz, dlaczego?

Po drugie, trzeba nauczyć się utrzymywać kontakty z poznanymi osobami. Nie każdy potrafi przełamać nieśmiałość i zadzwonić do prawie obcej osoby i przypomnieć jej o sobie. Nawiązać z nią rozmowę i nić relacji interpersonalnej. Kto tego nie potrafi niech zapomni o networkingu lub szybko uzupełni braki w komunikacji interpersonalnej. Jest to sztuka, której można się nauczyć i która zawsze skutkuje pozytywnymi efektami. Nie tylko w kontaktach zawodowych, ale również w życiu prywatnym. Trzeba koniecznie ją posiąść.

Po trzecie, trzeba osobę, na której nam zależy, potrafić do siebie przywiązać. Przekonać, że warto nas znać. Uzależnić od naszych możliwości. Ale też pokazać, że jest nam potrzebna i dla nas wartościowa. Do tego przydadzą nam się zasady wywierania wpływu społecznego. Ale uwaga! Źle zastosowane zaszkodzą zamiast pomóc. Tu trzeba nauczyć się sztuki dyplomacji i pamiętać o wrażliwości, by uzależnienia nie przeformułować w osaczenie.

Po czwarte, przyda się szczypta asertywności w dobrym tego słowa znaczeniu. Bo cóż to takiego asertywność? Sztuka odmawiania? Nie tylko. Asertywność zawsze i wszędzie opiera się na szacunku. Do siebie i do innych. Jeśli my szanujemy siebie, nikt inny nie śmie nas traktować bez szacunku. Szanując innych z kolei wzbudzamy szacunek do siebie. Jeśli więc będziemy szanować naszych networkingowych partnerów i pilnować by relacja między nami była oparta na zasadach: wygrany - wygrany, nasze relacje biznesowe zawsze będą zdrowe i efektywne.

Magiczne 6 osób

Tylko po co nam to wszystko? Jaki jest cel networkingu? Otóż celem networkingu nie jest tylko nawiązywanie relacji i kontaktów biznesowych. Celem budowania sieci kontaktów biznesowych, czyli networkingu zawsze będzie rosnący wynik finansowy naszej firmy.

Podobno od poznania wszystkich ludzi na świecie dzieli nas tylko 6 osób. Poznajmy więc te właściwe 6 osób i zróbmy użytek z tych znajomości. Wzajemny. Zawsze. Inaczej nie zadziała.

Powodzenia!

Autor

Beata J. Grabiańska

Beata J. Grabiańska

Trener praktyk biznesu. Ekspert w zakresie zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta. Obecnie Trener / Ekspert ds. Procesów Rozwojowych w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa. Autorka programów szkoleniowych i rozwojowych dla zespołów handlowych (zobacz programy szkoleń ze sprzedaży). Zobacz pełną notkę biograficzną. Programy szkoleń sprzedażowych znajdziesz również poniżej artykułu. Zachęcamy do kontaktu z Beatą J. Grabiańska i wspólnego przygotowania dedykowanego programu rozwojowego z zakresu rozwoju sił sprzedaży. Email: beata.g@bonavigator.pl tel. 22 877 38 44 GSM 784 010 775.

 

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
ETAPY WIZYTY HANDLOWEJ
Etapy Wizyty Handlowej to szkolenie, które przygotowaliśmy z myślą o tych wszystkich handlowcach i managerach sprzedaży, którz...

Czytaj więcej

NETWORKING HANDLOWY. Wszystko o wykorzystaniu networkingu w sprzedaży
Networking jest umiejętnością budowania osobistej sieci kontaktów w celu wzajemnej wymiany informacji, możliwości i kontaktów ...

Czytaj więcej

PERSWAZJA W SPRZEDAŻY (Sprzedaż Perswazyjna)
Perswazja, wpływ społeczny, manipulacja - całe nasze życie to nieustanny proces przekonywania. Przekonujemy dzieci aby poszły wcześnie spać,...

Czytaj więcej

POZYSKIWANIE KLIENTÓW (Prospecting). Szkolenie handlowe
Szkolenie "Pozyskiwanie Klientów (Prospecting). Szkolenie handlowe" przygotowaliśmy z myślą o handlowcach, którzy są odpowiedz...

Czytaj więcej

PRZEJMOWANIE KLIENTÓW KONKURENCJI
Dzięki umiejętnościom wyniesionym z tego szkolenia sprzedaż, Twoja rozmowa z klientem konkurencji będzie coraz częściej kończyła jego przeję...

Czytaj więcej

PSYCHOLOGIA SPRZEDAŻY. Psychologia Klienta
Zrozumienie motywacji klienta, jego zachowania, oraz umiejętność adekwatnego działania handlowca, wymaga poznania procesów psychologi...

Czytaj więcej

STORYTELLING W SPRZEDAŻY
Storytelling jest nowoczesną i niebanalną metodą sprzedaży, której opanowanie i stosowanie wpływa na zwiększenie skuteczności działań...

Czytaj więcej

TECHNIKI EFEKTYWNEJ SPRZEDAŻY
Dzięki technikom, które opanujesz w trakcie szkolenia sprzedaż, Twoje rozmowy z klientami staną się skuteczniejsze i bardziej profesj...

Czytaj więcej

TECHNIKI OBRONY CENY
Większość handlowców na pytanie jaki jest najtrudniejszy moment rozmowy handlowej odpowiada "Rozmowa o cenie!!!". W chwili obecnej ta...

Czytaj więcej

TECHNIKI SPRZEDAŻY PRODUKTÓW LUKSUSOWYCH I MAREK PREMIUM
Uczestnicy szkolenia poznają zasady tworzenia wartości marki i produktu na różnych poziomach wynikających z potrzeb ich klientó...

Czytaj więcej

TECHNIKI SPRZEDAŻY USŁUG
Kupując samochód możesz go zobaczyć, przetestować, kupując krem do twarzy możesz najpierw skorzystać z darmowych próbek i test...

Czytaj więcej

TELEMARKETING DLA HANDLOWCÓW - poziom zaawansowany
Telefon to bardzo skuteczne narzędzie aktywnej sprzedaży i jedna z najbardziej ci efektywnych metod dotarcia do potencjalnych klientó...

Czytaj więcej

TELEMARKETING DLA HANDLOWCÓW - techniki podstawowe
Telemarketing to bardzo skuteczne narzędzie aktywnej sprzedaży i jedna z najbardziej efektywnych metod dotarcia do potencjalnych klient&oacu...

Czytaj więcej

Typy klientów w sprzedaży i obsłudze klienta
Wspólnym doświadczeniem osób zajmujących się sprzedażą i obsługą klienta jest przekonanie, że nie ze wszystkimi klientami da s...

Czytaj więcej

ZAMYKANIE SPRZEDAŻY. DOMYKANIE KLIENTA
Największy odsetek utraconych szans sprzedaży wynika z braku lub niewłaściwego zamknięcia procesu sprzedaży. Symptomy braku zamknięcia sprze...

Czytaj więcej

Trenerzy
Beata J. Grabiańska
Trener praktyk biznesu. Ekspert w zakresie zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta. Karierę zawodową rozpoczęła w 1994 roku, jako prezente...

Czytaj więcej

Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Anna Ritter
Trener praktyk, z wykształcenia psycholog społeczny ze specjalizacją psychologia biznesu. Ekspert z ponad 15 letnim doświadczeniem managersk...

Czytaj więcej

Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Aktualności
ZNIENAWIDZONE MUSZĘ W SPRZEDAŻY

Słowo, zmora naszej codzienności. "Muszę iść do pracy", "muszę posprzątać", "muszę dziś sfinalizować transakcję", "muszę iść do szefa na ...

Czytaj więcej

SZTUKA POZYTYWNEGO NASTAWIENIA SUKCESEM W SPRZEDAŻY

Czy zastanawialiście się, dlaczego jednym wszystko idzie gładko a innym po tzw. grudzie? Dlaczego jedni mają szczęście, a inni muszą na w...

Czytaj więcej

6 karygodnych błędów w obsłudze klienta, przez które klienci odchodzą do konkurencji

Czym powinien się charakteryzować pracownik obsługi klienta? Czy powinien być tylko uprzejmy? Czy może powinien być profesjonalny i meryt...

Czytaj więcej

Obsługa reklamacji - poradnik w 8 krokach

Zazwyczaj reklamacja jest postrzegana jako coś bardzo nieprzyjemnego. I to z punktu widzenia nie tylko firmy, do której trafia ale...

Czytaj więcej

Trudny człowiek. Trudny klient

Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...

Czytaj więcej

Parafraza ułatwi komunikację z klientem, podwładnym i szefem

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że wiesz już wszystko o parafrazie. Dobrze wiem, że do upadłego trenowałeś / - łaś parafrazy na szko...

Czytaj więcej

Zagadka asertywności. Zachowania asertywne w praktyce zawodowej i kontakcie z klientem

O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...

Czytaj więcej

Czy każdy klient może być kluczowy?

O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...

Czytaj więcej

Nowoczesne techniki sprzedaży

Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwa...

Czytaj więcej

Techniki, metody i etapy sprzedaży

Sprzedaż pełni kluczową rolę w biznesie. Kto nie sprzedaje, ten nie zarabia. Warto jednak pamiętać, że konkurencja na rynku nie śpi. Aby ...

Czytaj więcej

Storytelling i jego zastosowanie w sprzedaży

Storytelling to umiejętność komunikacji opowiadaniem. Dotychczas kojarzony był z marketingiem narracyjnym, który nawiązuje do kreo...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 1

Kiedy myślę sobie o dobrych relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym przychodzi mi do głowy, że być może utrzymanie takich relacji jes...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 2

Obecnie wciąż trwają poszukiwania nowych narzędzi promocji i nowych taktyk handlowych w celu zwiększenia wartości sprzedaży. Nowoczesna s...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 3

W sprzedaży nie ma miejsca na sentyment, zrozumiała jest konsekwencja w maksymalizacji wartości sprzedaży. Agresywna sprzedaż i pokusa pr...

Czytaj więcej

Czy każdy klient może być kluczowy?

O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...

Czytaj więcej

5 najbardziej irytujących taktyk negocjacyjnych. Wybór subiektywny

Trochę szkoleń z negocjacji za nami. Razem z ich uczestnikami dokonaliśmy, mocno subiektywnego, wyboru najbardziej irytujących taktyk neg...

Czytaj więcej

Trudny człowiek. Trudny klient

Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...

Czytaj więcej

Zagadka asertywności. Zachowania asertywne w praktyce zawodowej i kontakcie z klientem

O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...

Czytaj więcej