Rozpoczęło się szaleństwo pod hasłem networkingu. Specjaliści od tego tematu wyrastają jak grzyby po deszczu. Zapytania od firm, chcących przeszkolić swoich pracowników i zrobić z nich networkingowych ekspertów, sypia się jak z rękawa.
Moda czy faktyczna potrzeba? Cudowny sposób na zwiększenie sprzedaży czy tylko kolejny trend mający zamydlić oczy Szefom?
I w ogóle co to jest ten networking i do czego tak naprawdę służy?
Jeśli ktoś wie coś na temat komunikacji interpersonalnej i potrafi jej używać, pierwszy krok do networkingu ma już w garści. Jeśli jeszcze do tego poznał zasady wywierania wpływu społecznego i potrafi korzystać ze sztuki pre-swazji, ma szanse być ekspertem. Jeśli jednak dodamy do tego prawdziwą sztukę autoprezentacji - mamy przed sobą skutecznego eksperta do budowania sieci kontaktów biznesowych, czyli networkingu.
Dlaczego potrzeba aż tyle umiejętności by zbudować sieć kontaktów? I co to znaczy zbudować sieć kontaktów?
Każdy z nas ma wizytownik. Jedni mają go wypełnionego po brzegi wizytówkami i leży schowany głęboko w szufladzie. To nie jest networking. Inni mają wizytownik, ale ważne wizytówki leżą na biurku w tzw. ważnym miejscu. To jest próba networkingu. Liczą się ci, którzy mają wizytownik używany i wciąż uzupełniany. Wizytownik, który "pracuje". W którym nie ma tzw. pustych kontaktów. W którym znajdują się wizytówki, do których właścicieli można zawsze zadzwonić i będą wiedzieli z kim rozmawiają. Czyli o co właściwie chodzi?
Po pierwsze, o nawiązywanie kontaktów podczas spotkań, konferencji oraz wszelkich innych okazji. Wymienianie się wizytówkami, których nigdy nie włożymy gdziekolwiek. Na których zawsze będzie zapisane skąd ją mamy, przez kogo poznaliśmy tę osobę oraz jak może nam pomóc i, CO BARDZO WAŻNE, jak my możemy pomóc zawodowo tej osobie. Networking to wzajemność. Umiejętność zainteresowania swoją ofertą wzajemną rozmówcy to czysta sztuka umiejętnej autoprezentacji. Masz tę umiejętność? Potrafisz skutecznie zaprezentować siebie? I czy potrafisz to zainteresowanie sobą utrzymać, czy krzywa idzie w dół, a ty nie wiesz, dlaczego?
Po drugie, trzeba nauczyć się utrzymywać kontakty z poznanymi osobami. Nie każdy potrafi przełamać nieśmiałość i zadzwonić do prawie obcej osoby i przypomnieć jej o sobie. Nawiązać z nią rozmowę i nić relacji interpersonalnej. Kto tego nie potrafi niech zapomni o networkingu lub szybko uzupełni braki w komunikacji interpersonalnej. Jest to sztuka, której można się nauczyć i która zawsze skutkuje pozytywnymi efektami. Nie tylko w kontaktach zawodowych, ale również w życiu prywatnym. Trzeba koniecznie ją posiąść.
Po trzecie, trzeba osobę, na której nam zależy, potrafić do siebie przywiązać. Przekonać, że warto nas znać. Uzależnić od naszych możliwości. Ale też pokazać, że jest nam potrzebna i dla nas wartościowa. Do tego przydadzą nam się zasady wywierania wpływu społecznego. Ale uwaga! Źle zastosowane zaszkodzą zamiast pomóc. Tu trzeba nauczyć się sztuki dyplomacji i pamiętać o wrażliwości, by uzależnienia nie przeformułować w osaczenie.
Po czwarte, przyda się szczypta asertywności w dobrym tego słowa znaczeniu. Bo cóż to takiego asertywność? Sztuka odmawiania? Nie tylko. Asertywność zawsze i wszędzie opiera się na szacunku. Do siebie i do innych. Jeśli my szanujemy siebie, nikt inny nie śmie nas traktować bez szacunku. Szanując innych z kolei wzbudzamy szacunek do siebie. Jeśli więc będziemy szanować naszych networkingowych partnerów i pilnować by relacja między nami była oparta na zasadach: wygrany - wygrany, nasze relacje biznesowe zawsze będą zdrowe i efektywne.
Tylko po co nam to wszystko? Jaki jest cel networkingu? Otóż celem networkingu nie jest tylko nawiązywanie relacji i kontaktów biznesowych. Celem budowania sieci kontaktów biznesowych, czyli networkingu zawsze będzie rosnący wynik finansowy naszej firmy.
Podobno od poznania wszystkich ludzi na świecie dzieli nas tylko 6 osób. Poznajmy więc te właściwe 6 osób i zróbmy użytek z tych znajomości. Wzajemny. Zawsze. Inaczej nie zadziała.
Powodzenia!
Trener praktyk biznesu. Ekspert w zakresie zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta. Autorka programów szkoleniowych i rozwojowych dla zespołów handlowych (zobacz programy szkoleń ze sprzedaży). Zobacz pełną notkę biograficzną. Programy szkoleń sprzedażowych znajdziesz również poniżej artykułu.
Zasady obsługi klienta powinna znać i opanować każda osoba pracująca i mająca kontakt z klientami biznesowymi i indywidualnymi. Zasady ob...
Obsługa reklamacji składanych przez klientów indywidualnych i biznesowych wymaga od osoby przyjmującej skargę czy zażalenie bardzo...
Obrona ceny, to priorytetowe zadanie każdego handlowca, przed którym staje on na ostatnich etapach procesu sprzedaży niezależnie c...
Jeśli mówimy znajomemu, że ma ładną koszulę, mówimy mu komplement oparty na jednej z cech koszuli, która ma na sobie...
Nie ma szkolenia sprzedażowego, reklamacyjnego lub z obsługi klienta, podczas którego przynajmniej jedna osoba nie powie, że chcia...
Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami...
Czy też macie wrażenie, że dzwoniący do nas handlowcy z zaskakującymi ofertami, fantastycznymi propozycjami oraz innowacyjnymi produktami...
Rozpoczęło się szaleństwo pod hasłem networkingu. Specjaliści od tego tematu wyrastają jak grzyby po deszczu. Zapytania od firm, chcących...
Słowo, zmora naszej codzienności. "Muszę iść do pracy", "muszę posprzątać", "muszę dziś sfinalizować transakcję", "muszę iść do szefa na ...
Czy zastanawialiście się, dlaczego jednym wszystko idzie gładko a innym po tzw. grudzie? Dlaczego jedni mają szczęście, a inni muszą na w...
Czym powinien się charakteryzować pracownik obsługi klienta? Czy powinien być tylko uprzejmy? Czy może powinien być profesjonalny i meryt...
Zazwyczaj reklamacja jest postrzegana jako coś bardzo nieprzyjemnego. I to z punktu widzenia nie tylko firmy, do której trafia ale...
Finalizacja sprzedaży, zamykanie sprzedaży, domykanie klienta - te pojęcia w praktyce oznaczają dla każdego, kto zawodowo zajmuję się han...
Skuteczny system wynagradzania i premiowania w dziale sprzedaży jest głównym czynnikiem wpływającym na motywację handlowców...
Prospectingowi, czyli procesowi pozyskiwania nowego klienta przez handlowca było poświęcone w całości szkolenie "Pozyskiwanie klient&oacu...
Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że wiesz już wszystko o parafrazie. Dobrze wiem, że do upadłego trenowałeś / - łaś parafrazy na szko...
O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...
Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwa...
Sprzedaż pełni kluczową rolę w biznesie. Kto nie sprzedaje, ten nie zarabia. Warto jednak pamiętać, że konkurencja na rynku nie śpi. Aby ...
Storytelling to umiejętność komunikacji opowiadaniem. Dotychczas kojarzony był z marketingiem narracyjnym, który nawiązuje do kreo...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Kiedy myślę sobie o dobrych relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym przychodzi mi do głowy, że być może utrzymanie takich relacji jes...
Obecnie wciąż trwają poszukiwania nowych narzędzi promocji i nowych taktyk handlowych w celu zwiększenia wartości sprzedaży. Nowoczesna s...
W sprzedaży nie ma miejsca na sentyment, zrozumiała jest konsekwencja w maksymalizacji wartości sprzedaży. Agresywna sprzedaż i pokusa pr...
O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...
Trochę szkoleń z negocjacji za nami. Razem z ich uczestnikami dokonaliśmy, mocno subiektywnego, wyboru najbardziej irytujących taktyk neg...
Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...