Wywiad z trenerem Krzysztofem Wiakiem


Logistyka, dystrybucja, sprzedaż , eksport, obsługa klienta , ….Patrząc na Twoje doświadczenia zawodowe widać dużo zmian?

Krzysztof Wiak : Wbrew pozorom to nie zmiany, ale swoista spójność i konsekwencja. Twoje pytanie wskazuje jednak jak różnie w organizacji są postrzegane te działalności. A przecież w wielu organizacjach te działy znajdują się w tym samym pionie i raportują np. do Dyrektora Handlowego. Bardzo się cieszę, że miałem okazję przechodzić taką drogę i zdobywać różne doświadczenia, dzięki temu wiem jak ważna jest rzeczywista współpraca pomiędzy różnymi działami. Podkreślam, rzeczywista a nie tylko opisana gdzieś w misji i wartościach firmy. W obecnej działalności większość menedżerów musi mieć znacznie szerszą wiedzę opartą o wiele dziedzin. Często np. logistyk odpowiedzialny za dystrybucję jest menedżerem, który kupuje usługę logistyki kontraktowej np. transport czy magazynowanie. Podobnie jest z zakupem produkcji kontraktowej. A przecież te usługi to znaczący koszt w finansach organizacji, wymagający uwzględnienia wielu różnych umiejętności i różnych aspektów. Przykłady można mnożyć.

Ale czy w każdej firmie warto łączyć tak odległe zagadnienia jak sprzedaż i magazyn ? Dla kogo należy to robić?

Krzysztof Wiak : Oczywiście, należy umiejętnie łączyć zagadnienia sprzedażowe i logistyczne. Wtedy tworzy się swoisty łańcuch logistyczny czyli nic innego niż logiczne następstwo faktów. Ja to też łączyłem i łączę w swojej działalności zawodowej i trenerskiej [śmiech] A całkowicie na poważnie, często prowadząc szkolenia dotyczące np. zagadnień kwalifikowanych jako logistyczne np. dotyczące dystrybucji czy magazynowania, pojawia się stwierdzenie od uczestników „szkoda, że na tym szkoleniu nie ma ludzi z działu sprzedaży”. To prawda, często nie zdajemy sobie sprawy, że wywołanie zamówienia od klienta to dopiero początek. Początek drogi, aby zrealizować dostawę zgodnie z zasadami 7W oraz OTIF ( on time in full). Każda organizacja musi tak działać, aby klient kupował po raz kolejny i kolejny. To dopiero jest sukces. Realizacja poziomu obsługi klienta zgodnie z tymi założeniami to logistyczna obsługa klienta . Dla klienta organizacja musi być monolitem. Jednak często słyszymy np. …”znowu nawalił customer service , produkcja , transport” .....
Niestety to nie zmieni sytuacji, że wobec klienta to nie ” wypunktowany” dział czegoś nie zrobił, ale stroną jest nasza organizacja . I mamy rysę na monolicie, która często przemienia się w pęknięcie i mamy pojęcia ” my i oni”. Trzeba pamiętać, że logistyczna obsługa klienta to przepływ produktu, informacji i finansów z tym związanych. I choć każdy ma w tym przepływie swoją rolę, to nie może być „ich i nas.”

Czy w zarządzaniu eksportem obowiązują te same zasady?

Krzysztof Wiak : Dla mnie, dwa lata temu, zajęcie się eksportem było swoistym wyzwaniem, które jednak dało dużo satysfakcji. A odpowiadając na pytanie, to generalnie TAK, ale jest dużo bardziej skomplikowane. Eksport Manager to Sprzedawca, ale równolegle, również zajmujący się planowaniem, marketingiem, analizą rynku, logistyką i finansami. Na samym wstępie, na poziomie organizacji, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy budujemy eksport czy tylko robimy deal sprzedażowy za granicę. Dalej, udzielić mnóstwo odpowiedzi i zrobić mnóstwo założeń dotyczących modelu biznesowego , portfolio, rozwiązań marketingowych itd. Ponieważ pracuję w modelu spółek zależnych dochodzi jeszcze mnóstwo zagadnień prawnych związanych z prowadzaniem tam firmy.

A skąd zainteresowanie prowadzeniem szkoleń?

Krzysztof Wiak : Po prostu lubię ludzi i lubię z nimi rozmawiać. Dlatego też preferuję zajęcia interakcyjne, podczas których wielokrotnie muszę się zmierzyć z trudnymi pytaniami grupy. To wyzwanie! Zaciekawić grupę, tak, aby na drugi dzień szkoleniowy wrócili wszyscy [śmiech] Moja przygoda zaczęła się ładne kilka lat temu od udziału jako prelegent w konferencjach związanych z szeroko rozumianą logistyką i dystrybucją . I przygoda trwa do dzisiaj. Dzięki działalności szkoleniowej poznałem też systemy pracy najważniejszych klientów m.in. sieci handlowych, operatorów logistycznych, klientów różnych branż. Ciężko prowadzić szkolenia z gospodarki opakowaniami (np. gospodarki paletami) nie analizując przepływu produktu czyli dystrybucji lub niestety często strat palet a tym samym przepływów finansowych.

Dziękujemy za rozmowę
 

 

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
BEER GAME (SCM Game) - zarządzanie łańcuchem dostaw
Uczestnicy symulacji / gry, produkując, kupując i sprzedając piwo, wymieniają się niezbędnymi informacjami dla realizacji postawionego przed...

Czytaj więcej

GOSPODARKA MAGAZYNOWA. Zarządzanie Magazynem i Logistyka Magazynowa
Gospodarka magazynowa (logistyka magazynowa) i w związane z tym zarządzanie magazynem, to elementy systemu logistycznego przedsiębiorstwa, k...

Czytaj więcej

KOSZTY LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE - identyfikacja, pomiar, metody racjonalizacji
Koszty logistyki mogą mieć znaczący udział w ogólnych kosztach wytworzenia produktu, wpływają tym samym rentowność oraz końcowy wynik...

Czytaj więcej

LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA
Szkolenie umożliwi uczestnikom zrozumienie zasad procesowego podejścia do obsługi Klienta jako logicznego połączenia procesu logistycznego, ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE I OBRÓT PALETAMI. Standardy EPAL, UIC, EUR
Szkolenie umożliwia zdobycie wiedzy jak organizować gospodarkę paletową dla palet EPAL/EUR, kiedy wybrać rozwiązania alternatywne np. poole ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ
W dzisiejszym rozwoju organizacji kluczowa jest identyfikacja "słabych ogniw" i przejście z myślenia subopytmalizacyjnego (działowego) na pr...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ DYSTRYBUCJI
Logistyka dystrybucji to wyjątkowe i unikalne na polskim rynku szkolenie przeznaczone dla menedżerów i specjalistów odpowiedzi...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ I PRODUKCJĄ KONTRAKTOWĄ (Zarządzanie outsourcingiem)
Szkolenie umożliwi uczestnikom zrozumienie zasad prawidłowej i całościowej organizacji współpracy w oparciu o logistykę czy produkcję...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI. Gospodarka Zapasami i Logistyka Zapasów
Od menedżera zarządzającego zapasami wymaga się, w dużym uproszczeniu, aby zapewnił ciągłość dostaw przy minimalnym koszcie utrzymania zapas...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW (Supply Chain Management)
Zapraszamy na specjalistyczne szkolenie poświęcone tworzeniu i zarządzaniu łańcuchami dostaw. Szkolenie jest przeznaczone dla wszystkich men...

Czytaj więcej

Trenerzy
Krzysztof Wiak
Trener - Praktyk. Ekspert w zakresie zarządzania logistyką, dystrybucją, zarządzania projektami, customer service i eksportem. Menedżer wyżs...

Czytaj więcej

Dr Bogdan Kroker
Menedżer w korporacjach międzynarodowych, doradca w firmach konsultingowych, specjalista w zakresie zarządzania procesami logistycznymi i ła...

Czytaj więcej

Aktualności
Ciekawa forma prowadzenia szkolenia Gospodarka Magazynowa

Nasze doświadczenie i opinie uczestników wskazują, że nawet "twarde szkolenie" z zakresu logistyki można poprowadzić w sposó...

Czytaj więcej

Bardzo kompetentny trener praktyk zakupów
Nasz ekspert w zakresie zarządzania zakupami w firmie - Marcin Mielniczuk przeprowadził 8 i 9 grudnia szkolenie otwarte "Zarządzanie do...

Czytaj więcej

Opinia uczestników szkolenia "Zarządzanie Dostawcami"

Jak stworzyć i realizować strategię współpracy działu zakupów z dostawcami? Jakie reguły zarządzą relacjami Kupiec - Dostaw...

Czytaj więcej

Zarządzanie dostawcami – rzeczowa wiedza i praktyczne umiejętności

Czy wiecie, że szkolenie zakupowe "Zarządzanie Dostawcami" jest w stanie przeprowad...

Czytaj więcej

Zarządzanie zakupami wymaga poszerzania wiedzy

"Zarządzanie zakupami z elementami negocjacji zakupowych" to szkolenie przeznaczone dla managerów i specjalistów dział&oacu...

Czytaj więcej

Marcin Mielniczuk o spotkaniach Kupców z ich Dostawcami

Spotkania z potencjalnymi dostawcami w dziale zakupów...

Czytaj więcej