Krzysztof Wiak : Wbrew pozorom to nie zmiany, ale swoista spójność i konsekwencja. Twoje pytanie wskazuje jednak jak różnie w organizacji są postrzegane te działalności. A przecież w wielu organizacjach te działy znajdują się w tym samym pionie i raportują np. do Dyrektora Handlowego. Bardzo się cieszę, że miałem okazję przechodzić taką drogę i zdobywać różne doświadczenia, dzięki temu wiem jak ważna jest rzeczywista współpraca pomiędzy różnymi działami. Podkreślam, rzeczywista a nie tylko opisana gdzieś w misji i wartościach firmy. W obecnej działalności większość menedżerów musi mieć znacznie szerszą wiedzę opartą o wiele dziedzin. Często np. logistyk odpowiedzialny za dystrybucję jest menedżerem, który kupuje usługę logistyki kontraktowej np. transport czy magazynowanie. Podobnie jest z zakupem produkcji kontraktowej. A przecież te usługi to znaczący koszt w finansach organizacji, wymagający uwzględnienia wielu różnych umiejętności i różnych aspektów. Przykłady można mnożyć.
Krzysztof Wiak : Oczywiście, należy umiejętnie łączyć zagadnienia sprzedażowe i logistyczne. Wtedy tworzy się swoisty łańcuch logistyczny czyli nic innego niż logiczne następstwo faktów. Ja to też łączyłem i łączę w swojej działalności zawodowej i trenerskiej [śmiech] A całkowicie na poważnie, często prowadząc szkolenia dotyczące np. zagadnień kwalifikowanych jako logistyczne np. dotyczące dystrybucji czy magazynowania, pojawia się stwierdzenie od uczestników „szkoda, że na tym szkoleniu nie ma ludzi z działu sprzedaży”. To prawda, często nie zdajemy sobie sprawy, że wywołanie zamówienia od klienta to dopiero początek. Początek drogi, aby zrealizować dostawę zgodnie z zasadami 7W oraz OTIF ( on time in full). Każda organizacja musi tak działać, aby klient kupował po raz kolejny i kolejny. To dopiero jest sukces. Realizacja poziomu obsługi klienta zgodnie z tymi założeniami to logistyczna obsługa klienta . Dla klienta organizacja musi być monolitem. Jednak często słyszymy np. …”znowu nawalił customer service , produkcja , transport” .....
Niestety to nie zmieni sytuacji, że wobec klienta to nie ” wypunktowany” dział czegoś nie zrobił, ale stroną jest nasza organizacja . I mamy rysę na monolicie, która często przemienia się w pęknięcie i mamy pojęcia ” my i oni”. Trzeba pamiętać, że logistyczna obsługa klienta to przepływ produktu, informacji i finansów z tym związanych. I choć każdy ma w tym przepływie swoją rolę, to nie może być „ich i nas.”
Krzysztof Wiak : Dla mnie, dwa lata temu, zajęcie się eksportem było swoistym wyzwaniem, które jednak dało dużo satysfakcji. A odpowiadając na pytanie, to generalnie TAK, ale jest dużo bardziej skomplikowane. Eksport Manager to Sprzedawca, ale równolegle, również zajmujący się planowaniem, marketingiem, analizą rynku, logistyką i finansami. Na samym wstępie, na poziomie organizacji, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy budujemy eksport czy tylko robimy deal sprzedażowy za granicę. Dalej, udzielić mnóstwo odpowiedzi i zrobić mnóstwo założeń dotyczących modelu biznesowego , portfolio, rozwiązań marketingowych itd. Ponieważ pracuję w modelu spółek zależnych dochodzi jeszcze mnóstwo zagadnień prawnych związanych z prowadzaniem tam firmy.
Krzysztof Wiak : Po prostu lubię ludzi i lubię z nimi rozmawiać. Dlatego też preferuję zajęcia interakcyjne, podczas których wielokrotnie muszę się zmierzyć z trudnymi pytaniami grupy. To wyzwanie! Zaciekawić grupę, tak, aby na drugi dzień szkoleniowy wrócili wszyscy [śmiech] Moja przygoda zaczęła się ładne kilka lat temu od udziału jako prelegent w konferencjach związanych z szeroko rozumianą logistyką i dystrybucją . I przygoda trwa do dzisiaj. Dzięki działalności szkoleniowej poznałem też systemy pracy najważniejszych klientów m.in. sieci handlowych, operatorów logistycznych, klientów różnych branż. Ciężko prowadzić szkolenia z gospodarki opakowaniami (np. gospodarki paletami) nie analizując przepływu produktu czyli dystrybucji lub niestety często strat palet a tym samym przepływów finansowych.
Dziękujemy za rozmowę
Zarządzanie i obrót paletami, czyli gospodarka paletami to tematyka szkolenia otwartego przeprowadzonego przez w Warszawie przez B...
Podniesieniu kompetencji potrzebnych do profesjonalnego zarządzania gospodarką magazynową było poświęcone szkolenie otwarte "Gospodarka m...
Zarządzanie zapasami, to element łańcucha dostaw, do którego nowoczesne przedsiębiorstwa przywiązują co raz większą uwagę. Wraz ze...
W dniach 13 - 14 września odbyło się kolejne szkolenie otwarte "Gospodarka magazynowa. Zarządzanie magazynem i logistyka magazynowa" prow...
Nadszedł długo oczekiwany sezon urlopowy, który dla większości firm oznacza konieczność zorganizowania pracy przy mniejszej niż zw...
W dniach 29 i 30 marca odbyło się w Warszawie kolejne szkolenie otwarte "Gospodarka magazynowa. Zarządzanie magazynem i logistyka magazyn...
Nasze doświadczenie i opinie uczestników wskazują, że nawet "twarde szkolenie" z zakresu logistyki można poprowadzić w sposó...