Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?


Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego biznesu, ma bardzo istotna wspólną cechę: wyzwanie związane z zarządzaniem ludźmi na odległość.
Sytuacja, w której zarządza się ludźmi, którzy pracują regularnie w jednym miejscu i czasie staje się coraz rzadsza. Jeden z menedżerów Intel Corporation mówi: „jeżeli w naszej firmie masz 10 osób, które raportują do ciebie oznacza to, że przynajmniej kilka z nich pracuje w innych lokalizacjach”. Dzisiaj menedżerowie mają szczególnie trudne wyzwanie dzieląc swoje przywództwo pomiędzy zespoły lokalne i ludzi, z którymi nie spotykają się bezpośrednio. W takiej sytuacji pojawia się kilka pytań:

  • Jak pomożesz ludziom pracować spójnie, kiedy nie znajdują się w tym samym miejscu?
  • Jak będziesz się z nimi efektywnie komunikował?
  • Jak będziesz zarządzał zespołem złożonym z osób z wnętrza i otoczenia organizacji?
  • Jak będziesz motywował i prowadził Coaching swoich pracowników na odległość?

Wyobraź sobie sytuację, gdzie ze związanymi z tyłu rękoma oraz papierową torbą nałożoną na głowę masz słuchać i rozmawiać twarzą w twarz z osobami, które prowadzisz jako lider. Co wtedy poczujesz?

W dzisiejszej rzeczywistości nie unikniesz bycia wirtualnym menedżerem – możesz tylko zdecydować czy robić to dobrze czy źle. Menedżerowie, którzy robią to dobrze oferują swojej organizacji znacząca przewagę w realizacji swoich codziennych zadań, ci którzy tego nie robią mogą nie zauważyć, że pomału niszczą swoją firmę i karierę. Zarządzanie na odległość nie jest zadaniem łatwym, niektórzy uważają nawet, że stworzenie efektywnego zespołu na odległość nie jest możliwe.

Jeżeli chcesz się przekonać czy jesteś wirtualnym managerem i czy potrzebujesz nowych umiejętności? Wystarczy, że zadasz sobie trzy pytania:

  1. Czy osoby, z którymi współpracujesz są związane tym samym czasem pracy? 
  2. Czy osoby, z którymi współpracujesz znajdują się w tym samym miejscu?
  3. Czy osoby te są powiązane tą sama kulturą organizacyjną?

Jeżeli na wszystkie z pytań odpowiedź brzmi tak, lub na pytanie 1 i 2 tak, a pytanie 3 nie – oznacza to, że NIE potrzebujesz umiejętności Wirtualnego Menedżera.

Żeby przyjrzeć się swojemu profilowi trochę dokładniej i przekonać się, po której stronie leży punkt ciężkości twojej pracy możesz ocenić kilka sytuacji z poniższej tabeli dzieląc proporcjonalnie punkty pomiędzy opisy sytuacji. Zwróć przy tym uwagę, że nawet, jeżeli twoja organizacja nie ma charakteru wirtualnego, to pomimo tego w pewnej części organizacji mogą być osoby, które są członkami zespołów wirtualnych. Najczęściej ma to miejsce, kiedy osoby te są odpowiedzialne za projekty realizowane z partnerami zewnętrznymi, outsourcing, współpracę z klientami. Uwzględnij przy ocenie również te obszary.

Czy jesteś wirtualnym managerem?

Jeżeli charakterystyka twojej pracy odnosi się częściowo zarówno do jednego jak i drugiego profilu oznacza to, że twoja praca i organizacja mają charakter hybrydowy – najczęściej spotykany w dzisiejszych organizacjach i najtrudniejszy z punktu widzenia pełnienia funkcji lidera. Prawdopodobnie układ organizacyjny, w którym pracujesz jest zbliżony do któregoś z opisanych poniżej.

Układ organizacyjny pracy wirtualnego managera

Organizacja o charakterze wirtualnym, - gdzie potrzebne jest zarządzanie wirtualne, to taka, w której przynajmniej jeden członek zespołu, albo jedna osoba pracuje zarządzana na odległość. To znaczy, że nie mamy z nią bezpośredniego i częstego kontaktu osobistego. Natomiast organizacja tradycyjna to taka, w której wszyscy pracownicy przebywają w jednej lokalizacji i mają możliwość częstych kontaktów osobistych. W wielu firmach działy administracyjne firm lub księgowość funkcjonują w odosobnieniu, jednak takich firm nie rozpatrujemy, jako wirtualnych do momentu, kiedy bezpośrednie kontakty nie są kluczowe dla większości projektów i inicjatyw strategicznych.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - KOLEJNY KROK DO CELU
Zarządzanie zespołem projektowym, to szkolenie dedykowane kierownikom i managerom projektów, którzy chcą podnieść swoje kompet...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM ROZPROSZONYM
Zarządzanie zespołem rozproszonym, to szkolenie, które jest odpowiedzią na powszechną obecnie potrzebę zapewnienia menedżerom wszystk...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM
Zarządzanie zespołem, to szkolenie, które kompleksowo i jak najbardziej praktycznie rozwija kompetencje niezbędne managerowi do profe...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM. Szkolenie dla profesjonalnego managera
Szkolenie "Kierowanie Zespołem Pracowniczym" jest odpowiedzią na Twoje dzisiejsze potrzeby jako współczesnego managera zespołu pracow...

Czytaj więcej

LEADERSHIP (PRZYWÓDZTWO). Szkolenie managerskie
Leadership nie jest kolejnym kolejny modnym trendem w zarządzaniu, którego odbiorcą są managerowie. Przywództwo w organizacji ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM SPRZEDAŻOWYM. Szkolenie dla kierowników sprzedaży
Szkolenie "Zarządzanie zespołem sprzedażowym" to wyjątkowa okazja, aby znacząco podnieść swoje umiejętności menedżerskie i osiągnąć lepsze w...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRODUKCYJNYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Produkcji
Szkolenie Zarządzanie zespołem produkcyjnym dostarcza kadrze managerskiej wiedzy i rozwija umiejętności i kompetencje niezbędne do profesjon...

Czytaj więcej

FEEDBACK (INFORMACJA ZWROTNA) W ZARZĄDZANIU ZESPOŁAMI. Szkolenie dla managera
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MANAGER SPRZEDAŻY COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu handlowcami?
Każdy manager sprzedaży dąży do zbudowania jak najskuteczniejszego zespołu handlowców. Jeżeli jesteś managerem zespołu sprzedażowego ...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Sposoby motywowania, skuteczne metody i techniki dla managera
Motywowanie pracowników jest głównym zadaniem managera kierującego zespołem pracowniczym. To poziom motywacji pracownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW W ZESPOLE. Szkolenie dla managerów
Szkolenie "Rozwiązywanie konfliktów w zespole" to kompleksowy program skierowany do managerów, mający na celu rozwój ic...

Czytaj więcej

SYSTEMY WYNAGRODZEŃ W DZIAŁACH HANDLOWYCH
System wynagradzania i premiowania handlowców jest jednym z kluczowych elementów funkcjonowania zespołów i działó...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

Aktualności
Jak zarządzać zespołem?

Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...

Czytaj więcej

EXPOSE SZEFA

Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...

Czytaj więcej

PIERWSZE WRAŻENIE. Efekt Halo (efekt aureoli i efekt Golema)

Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...

Czytaj więcej

Zasada Pareto w biznesie i nie tylko

Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...

Czytaj więcej

Zarządzanie czasem czyli skupiajmy się na rezultatach, a nie na byciu zajętym

Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...

Czytaj więcej

Jak udzielić pracownikowi informacji zwrotnej?

Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...

Czytaj więcej

Opór w zespole - zarządzanie antyzespołem

W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...

Czytaj więcej

System ocen pracowniczych - zmiany są koniecznie i nieuniknione

Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...

Czytaj więcej

SMART brzmi skutecznie

Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...

Czytaj więcej

Czas, manager i 3 ćwiartki

Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...

Czytaj więcej

Decyzje menedżerskie, czyli piramida strachu

W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...

Czytaj więcej

5 Zasad kierowania zespołem

Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...

Czytaj więcej

Skuteczna motywacja pracowników

Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...

Czytaj więcej

Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć

Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...

Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami. Łatwo, prosto i przyjemnie? Przegląd stylów kierowania dla menedżerów

Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...

Czytaj więcej

Udane i praktyczne szkolenie z zarządzania zespołem sprzedażowym

Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...

Czytaj więcej

Dylematy współczesnego lidera

Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna

Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...

Czytaj więcej

Porozmawiaj z nią... Menedżerskie style zarządzania

Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...

Czytaj więcej

Wyznaczanie celów z zespołem

Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...

Czytaj więcej

Planowanie strategiczne - kto pyta... ten Strategic Quest Questions™ (SQQ)

Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...

Czytaj więcej

Czego pracownicy oczekują od lidera?

Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...

Czytaj więcej

Konflikt w zespole - rozpoznanie sytuacji

Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie w zespole?

Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...

Czytaj więcej

Key Performance Indicators (KPI) w rozwoju strategicznym

KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...

Czytaj więcej