Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego biznesu, ma bardzo istotna wspólną cechę: wyzwanie związane z zarządzaniem ludźmi na odległość.
Sytuacja, w której zarządza się ludźmi, którzy pracują regularnie w jednym miejscu i czasie staje się coraz rzadsza. Jeden z menedżerów Intel Corporation mówi: „jeżeli w naszej firmie masz 10 osób, które raportują do ciebie oznacza to, że przynajmniej kilka z nich pracuje w innych lokalizacjach”. Dzisiaj menedżerowie mają szczególnie trudne wyzwanie dzieląc swoje przywództwo pomiędzy zespoły lokalne i ludzi, z którymi nie spotykają się bezpośrednio. W takiej sytuacji pojawia się kilka pytań:
Wyobraź sobie sytuację, gdzie ze związanymi z tyłu rękoma oraz papierową torbą nałożoną na głowę masz słuchać i rozmawiać twarzą w twarz z osobami, które prowadzisz jako lider. Co wtedy poczujesz?
W dzisiejszej rzeczywistości nie unikniesz bycia wirtualnym menedżerem – możesz tylko zdecydować czy robić to dobrze czy źle. Menedżerowie, którzy robią to dobrze oferują swojej organizacji znacząca przewagę w realizacji swoich codziennych zadań, ci którzy tego nie robią mogą nie zauważyć, że pomału niszczą swoją firmę i karierę. Zarządzanie na odległość nie jest zadaniem łatwym, niektórzy uważają nawet, że stworzenie efektywnego zespołu na odległość nie jest możliwe.
Jeżeli chcesz się przekonać czy jesteś wirtualnym managerem i czy potrzebujesz nowych umiejętności? Wystarczy, że zadasz sobie trzy pytania:
Jeżeli na wszystkie z pytań odpowiedź brzmi tak, lub na pytanie 1 i 2 tak, a pytanie 3 nie – oznacza to, że NIE potrzebujesz umiejętności Wirtualnego Menedżera.
Żeby przyjrzeć się swojemu profilowi trochę dokładniej i przekonać się, po której stronie leży punkt ciężkości twojej pracy możesz ocenić kilka sytuacji z poniższej tabeli dzieląc proporcjonalnie punkty pomiędzy opisy sytuacji. Zwróć przy tym uwagę, że nawet, jeżeli twoja organizacja nie ma charakteru wirtualnego, to pomimo tego w pewnej części organizacji mogą być osoby, które są członkami zespołów wirtualnych. Najczęściej ma to miejsce, kiedy osoby te są odpowiedzialne za projekty realizowane z partnerami zewnętrznymi, outsourcing, współpracę z klientami. Uwzględnij przy ocenie również te obszary.
Jeżeli charakterystyka twojej pracy odnosi się częściowo zarówno do jednego jak i drugiego profilu oznacza to, że twoja praca i organizacja mają charakter hybrydowy – najczęściej spotykany w dzisiejszych organizacjach i najtrudniejszy z punktu widzenia pełnienia funkcji lidera. Prawdopodobnie układ organizacyjny, w którym pracujesz jest zbliżony do któregoś z opisanych poniżej.
Organizacja o charakterze wirtualnym, - gdzie potrzebne jest zarządzanie wirtualne, to taka, w której przynajmniej jeden członek zespołu, albo jedna osoba pracuje zarządzana na odległość. To znaczy, że nie mamy z nią bezpośredniego i częstego kontaktu osobistego. Natomiast organizacja tradycyjna to taka, w której wszyscy pracownicy przebywają w jednej lokalizacji i mają możliwość częstych kontaktów osobistych. W wielu firmach działy administracyjne firm lub księgowość funkcjonują w odosobnieniu, jednak takich firm nie rozpatrujemy, jako wirtualnych do momentu, kiedy bezpośrednie kontakty nie są kluczowe dla większości projektów i inicjatyw strategicznych.
Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...
Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...
Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...
Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...
Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...
Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...
W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...
Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...
Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...
Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...
W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...
Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...
Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...
Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...
Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...
Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...
Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...
Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...
Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...
Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...
Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...
Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...
KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...