O szkoleniu
Współcześnie na rynku wygrywa się dysponując lepszymi łańcuchami dostaw. Firmy, które potrafią się elastycznie dostosowywać do zmiennych sytuacji np. do wahań popytu i podaży, wielu niewiadomych przy wdrażaniu zmian (organizacja, wymogi, produkty) wygrywają. Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw należą do jednych z najważniejszych czynników budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz poprawy ich rentowności i wartości.
W dzisiejszym rozwoju organizacji kluczowa jest identyfikacja "słabych ogniw" i przejście z myślenia subopytmalizacyjnego (działowego) na przekrojowe / procesowe, czyli od planowania produktu i R&D , do zakupów, produkcji na sprzedaży i dystrybucji kończąc. Oczywiście z wykorzystaniem najlepszych rozwiązań własnych i outsourcingowych (logistyka czy produkcja kontraktowa).
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z funkcjonalnością organizacji opartej o systemowe i zintegrowane współdziałanie wewnątrz organizacji i z otoczeniem. Istotnym jest tutaj zrozumienie niezbędnych warunków służących uzyskaniu, jak najbardziej dynamicznego modelu zarządzania łańcuchem.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników i nabycie przez nich umiejętności zastosowania nowoczesnych rozwiązań opartych o Lean Management, Kaizen, JIT, Vested Oustsourcing .
Oczekiwane efekty szkolenia Zarządzanie Logistyką:
- Zorganizowanie łańcucha logistycznego optymalizującego procesy i wykorzystanie zasobów,
- Efektywność przekazywania informacje, współpracy w łańcuchu i rozwiązywania problemów.
Umiejętności nabyte przez uczestników:
- Określanie obszarów wymagających usprawnienia.
- Proponowanie najtrafniejszych rozwiązań dążących do polepszenia optymalizacji procesów, podwyższenia jakości oraz efektywności wykorzystania dostępnych zasobów (ludzkich i materiałowych).
- Wstęp do analizy procesowej, mapowania procesów stworzenia systemu controlingu i doboru wskaźników do pomiaru procesów.
Program szkolenia
1. LOGISTYKA I ŁAŃCUCHY DOSTAW PRZEDSIĘBIORSTWA
- Logistyka czy Logika systemowe podejście do procesów logistycznych w łańcuchu dostaw
- Organizacja a łańcuch dostaw - model biznesowy organizacji
- Organizacja jako symbioza przepływów produktu, informacji i finansów
- Standardowe etapy łańcucha dostaw w przedsiębiorstwie
- Kontrola i kontroling - jak nie wiemy, to nie zarządzamy (systemy identyfikacji dla przepływów, wymiana danych ERP / WMS/ EDI) w łańcuchu dostaw
- Strumień wartości jako element konkurencyjności
- Czas to pieniądz i czy na pewno. Kto szybko płaci ten dwa razy płaci - logistyka a finanse
2. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE LOGISTYKĄ PRZEDSIĘBIORSTWA
- Zintegrowane zarządzanie procesami i systemem logistycznym przedsiębiorstwa
- Dla kogo to robimy? - poziom obsługi klienta a realizacja działań w supply chain
- Ewolucja czy rewolucja - współpraca międzydziałowa a cel organizacji
- Poziom obsługi klienta a rentowność i lojalność KLIENTA
- Procesy dostawy a planowanie sprzedaży i produkcji - S&OP (Sales & Operations Planning)
- Kompromis między kosztami a przychodami to droga do sukcesu - cykl planowania, cele biznesowe, cele logistyczne
- Standardy obsługi klienta - identyfikacja i mierniki, wydajność, terminowość, wykorzystanie zasobów
- Zmiany i identyfikacja problemów - analiza metodą diagramu Ishikawy
- Czynniki wpływu na czas realizacji zamówienia - czy zawsze just In time? - Wydajność planowana i rzeczywista, sprawność, poziom wykorzystania zasobów logistycznych
- Podsystemy jak ogniwa - identyfikacja najsłabszego ogniwa łańcucha i wąskich gardeł
3. JAK KUPOWAĆ ABY OPTYMALIZOWAĆ ZARZĄDZANIE ZAKUPAMI
- Decyzje zakupowe podstawowy element wpływający na proces
- Strategie zakupowe
- Identyfikacja zakupów - zakupy w magazynie , "w drodze", terminy przydatności, starzenie "moralne"
- Proces ofertowania, analiza danych dostawcy i metody oceny, kryteria selekcji i oceny konkurencyjności dostawców
- Analiza ABC i XYZ w zarządzaniu zakupami i zapasami
- Planowanie i prognozowanie potrzeb zakupowych wczoraj i dzisiaj
- Negocjacje zakupowe, procedury kwalifikacji i oceny dostawców-pojęcie BATNY i ZOPY
- Kontrakty w procesie zakupowym
4. ZARZĄDZANIE ZAPASAMI I MAGAZYNEM W PRZEDSIĘBIORSTWIE
- Metody i systemy zamawiania. Zapas rotujący i bezpieczeństwa
- Jak zamawiać? Stała częstotliwość czy stała wielkość, na wielkość partii
- Jakie koszty stoją za metodologią uzupełniania zapasów?
- Zapasy potrzebne a nadmierne - efekt Byczego Bicza
- Model optymalnej wielkości zamówienia â EOQ (economic order quantity)
- Planowanie potrzeb dystrybucyjnych DRP ( Distribution Requirements Planning)
- Infrastruktura magazynowa a produkt zasady rozmieszczenia surowców i wyrobów,
- Organizacja pracy w magazynie - procesy i operacji magazynowe
- Systemy wspomagające - identyfikacja, ewidencjonowanie, aktualizacja, - Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie magazynem
- Zarządzanie magazynem w kontekście produkcji i dystrybucji
5. ZARZĄDZANIE PROCESOWE
- Make or buy dla zadań w łańcuchu dostaw - organizacja procesu logistycznego
- Integracja procesów wewnętrznych i zewnętrznych - operator 3PL (Third Party Logistic Provider). 4 PL (Fourth Party Logistics)
- Optymalizacja i suboptymalizaccja - synergia i marnotrawstwo w zarządzaniu łańcuchem dostaw
- Działania strategiczne, taktyczne i operacyjne kluczem do sukcesu
- Produkcja przyczyna czy skutek w zarządzaniu procesowym - główny harmonogram produkcji (MPS)
- Sterowanie przepływem produkcji - normatywy i priorytety
- Czas w planowaniu produkcji: przezbrojenia, obsługa, czynności około produkcyjne
6. DYSTRYBUCJA I TRANSPORTEM W ŁAŃCUCHU DOSTAW
- Planowanie kanałów dystrybucji na rynek w kontekście efektywności kosztowej i poziomu obsługi klienta
- Koordynacja potrzeb sprzedażą i produkcji - jak połączyć ogień z wodą?
- Analiza potrzeb przewozowych, dostaw, rozwiązań transportowych
- Zawsze wg OTIF - harmonogramowanie w transporcie
7. ANALIZA ZARZĄDZANIA LOGISTYKĄ W ŁAŃCUCHU DOSTAW - NOWE ROZWIĄZANIA
-
Założenia do podstawowych modeli procesów:
- Toyota Production System (TPS) z elementami Kaizen - jakość jest najważniejsza,
- System "dokładnie na czas" - JIT (just in time) - jak zarządzać szybko i tani,
- Elementy SMED i POKA-YOKE, czas to pieniądz a pomyłka jest czasochłonna,
- Wspomaganie systemu poprzez KANBAN - wiele można zaplanować,
- Wspomaganie systemu poprzez 5 "S" - nie tylko posprzątać,
- Koncepcja Vested Outsourcing - a może transakcje zamienić na relacje?
-
Etapy procesów synergia w procesie - miejsca optymalizacji procesu
-
Optymalizacji procesów logistycznych rola procedur i instrukcji,
-
Koszty procesu logistycznego - miejsca powstawania i nośniki kosztów
Szkolenie "Zarządzanie logistyką (Zarządzanie procesami logistycznymi) poprowadzi