Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami. W firmie usłyszałam od szefa, że czas zainteresować się sklepami internetowymi, bo jest to szansa dla rozwoju biznesu. Miałam zatem zadanie do wykonania. Umówiłam się i pojechałam. Przed wizytą zorientowałam się, że mój wybór padł na najtrudniejszego klienta w branży. Potrafił ściąć dostawcę jednym zdaniem, unikał spotkań, miał opinię nieprzystępnego. Firmy omijały go szerokim łukiem. Łatwiej było porozumieć się z pracownikami sklepu niż z samym właścicielem. Pojechałam.
Klient poświęcił mi 4 godziny tłumacząc, jak działa sklep internetowy, jaka jest jego specyfika. Pochwalił się kilkoma istotnymi danymi, które miały zrobić na mnie wrażenie i oczywiście zrobiły. Dzisiaj już wiem, że to tylko mała cząstka wiedzy o tym, jak działa sklep on-line, ale na tamten moment właściciel okazał się skuteczny. Z moją skutecznością też nie było najgorzej. Trochę nieświadomie przyjęłam strategię "jestem chętna do współpracy, o sklepach internetowych nie wiem zbyt wiele, chcę się uczyć".
W sprzedaży często najprostsze techniki okazują się najbardziej skuteczne. Autentyczna postawa wzbudza zaufanie klienta. Jeśli czarujesz i myślisz, że klient tego nie zauważy, jesteś w błędzie. Szczera i prawdziwa postawa spowodowała, że klient poczuł się ważny i wszedł w rolę edukatora. Podczas tych 4 godzin skorzystałam ze swojego zaplecza marketingowego i wyszłam ze spotkania z jedną aktywnością trade marketingową, którą udało się wdrożyć w efekcie rozmowy. Jak się okazało po kilku miesiącach aktywność była całkiem skuteczna.
Wizyta u tego klienta stała się początkiem fascynującej przygody z kanałem internetowym. Rozwojowych klientów działających w wirtualnej rzeczywistości pojawiło się znacznie więcej. Ujawniły się też ich różne modele funkcjonowania i przyjmowane strategie. Od sklepów zarządzanych jednoosobowo wraz z zespołem przeszliśmy do sklepów - korporacji, co pokazało jak różnie kształtuje się współpraca, jaka jest szybkość działania i elastyczność. Przy każdym kolejnym kliencie ewoluowała też moja i mojego zespołu postawa. Wkraczaliśmy już do negocjacji jako osoby przygotowane. Nasze pytania stawiały nas na tle innych dostawców jako osoby zorientowane i potrafiące reagować na niektóre szalone propozycje sklepów.
W efekcie rozwoju sprzedaży internetowej powstało również w firmie stanowisko E-commerce Managera. Podobną strategię zastosowałam kilka lat później w następnej organizacji, gdzie on-line wykazywał tendencje wzrostowe. Od internetu nie ma ucieczki. Świat on-line to nie moda na 2 sezony. Świat on-line to trend i rzeczywistość młodego pokolenia. Firmy, które bronią swoim markom dostępu do wirtualnego świata blokują swój rozwój. Nie warto się zamykać. Warto zastanowić się jak pokonać bariery, opracować strategię i zawalczyć o sprzedaż.
1. Co wiesz o swoim kliencie internetowym, poza tym, że zależy mu na dobrej cenie zakupu i że niszczy rynek niskimi cenami?
2. Jaka jest wielkość koszyka zakupowego u Twojego klienta i jaki ma to wpływ na Twój biznes?
3. Wymień 3 aktywności trade marketingowe, które możesz wdrożyć w sklepie internetowym, poza udzieleniem rabatu zakupowego.
Więcej pytań i podpowiedzi podczas szkolenia "Sprzedaż internetowa (handel elektroniczny). Jak współpracować ze sklepami on-line?"
Trener - praktyk, ekspert w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa. Menedżer marketingu z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania markami (branding) i produktami (product management), strategii marketingowych, zarządzania cenami (pricingu). Prowadzi swoje autorskie szkolenia m.in "Badania Rynku. Badania Marketingowe", "Zarządzanie Marką. Brand Management" oraz "PROMOCJA SPRZEDAŻY - jak zwiększać sprzedaż bez obniżania cen. Mechanizmy i techniki stosowane w handlu tradycyjnym oraz e-commerce".
Przyjmuje się, że działania marketingowe wspierające sprzedaż, a przynajmniej ich część określa się mianem trade marketingu. Sam trade ma...
Jednym z kluczowych obowiązków Product Managera jest prowadzenie analiz rynkowych dla produktu / grup produktowych, za któr...
Kilka lat temu, w prasie kolorowej dla kobiet trafiłam na reklamę, która zachęcała do udziału w sondzie/konkursie. Sondo-konkurs b...
Wprowadzenie nowego produktu na rynek, to skomplikowany proces marketingowy wymagający od zaangażowanych w niego osób, wiedzy i um...
Budowanie ceny produktu jest jednym z zadań Product Managera, które wykonuje w procesie zarządzania produktem. W praktyce biznesow...
E-szkolenie "Zarządzanie sprzedażą produktu dla Product Managerów" powstało z myślą o podniesieniu kompetencji Product Manager&oac...
Każdy Category Manager budując kategorię produktową stanie przed koniecznością dobrania właściwej dla niej strategii category management....
Strategie cenowe, zarządzanie ceną stanowią istotny element procesu product management-u. Umiejętność dobrania odpowiedniej, z punktu wid...
Category management (zarządzanie kategorią produktów) to, według najprostszej definicji, strategia zarządzania grupami produkt&oac...
Trade Marketing, to obszar marketingu w organizacji, który może pełnić różne funkcje. Może wspierać i rozwijać wzrost sprze...
Pricing, polityka cenowa, marketing ceny i strategie cenowe stanowią obszar zainteresowania nie tylko managerów i specjalist&oacut...
Czy dzięki kampanii trade marketingowej można osiągnąć 35% wzrostu sprzedaży dla produktu, który jest kupowany w zasadzie epizodyc...
Jak zarządzać produktem? Na to pytanie, odpowiedź znaleźli uczestnicy szkolenia otwartego "Product management (Zarządzanie produktem). Sz...
Czy wiesz, że istnieje kilka strategii opartych na niskiej cenie? Jak zatem je rozpoznać i skąd wiedzieć, która będzie odpowiednia...
Strategia penetracyjna to jedna z ciekawszych strategii cenowych. Celem tej strategii jest zwiększenie udziałów rynkowych, zdobyci...
24 i 25 stycznia przeprowadziliśmy w Warszawie szkolenie "Wprowadzenie nowego produktu na rynek (New product development - NPD marketing&...
Jak zarządzać marką, aby była ona na tle konkurencji wyjątkowa i stale rosła jej wartość? To pytanie, przed którym stoją Brand Man...
3 i 4 lutego Marcin Kozioł, trener w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa przeprowadził kolejną edycję szkolenia "Marketing internetowy (e...
Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami...
Firma X przez wiele lat funkcjonowała w przekonaniu, że jest liderem rynkowym w swojej kategorii. Rozbudowany i dość różnorodny as...
Od lat w badaniach produktu, (tzw. testy ślepe) Pepsi wypada znacznie lepiej niż Coca-Cola. Konsumenci cenią smak Pepsi i napój te...
Piszę do Was, aby podzielić się z Wami refleksją na temat obniżania cen jako narzędzia wspierającego sprzedaż. Jednocześnie chciałabym Wa...