Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmotywowani do pracy, tym zadania przez nich wykonywane są bardziej efektywne, a sama praca daje zatrudnionym w danej organizacji bardzo duże zadowolenie i satysfakcję zawodową, a dla pracodawcy jest sposobem na osiągnięcie sukcesu w biznesie. W jaki sposób skutecznie motywować pracowników i czym jest ta cała motywacja do pracy? Na te pytania próbowało odpowiedzieć wielu naukowców, biznesmenów i menadżerów. Warto, więc poznać podstawowe teorie i narzędzia motywacji, aby wiedzieć, jak dzięki temu poprawić pracę w swoim przedsiębiorstwie.
Motywacja jest zespołem działań, które wywołują pozytywną energię w zachowaniu człowieka, a następnie ukierunkowują ją na osiągnięcia wytyczonego, nawet bardzo trudnego celu. Sama motywacja jest złożona z odpowiednich motywów. Te motywy mają za zadania pobudzić pracownika do podjęcia działania. Systemy motywacyjne stosuje się przede wszystkim w stosunku do pracowników, aby zwiększyć ich wydajność w pracy oraz wywołać poczucie jedności, przynależności do firmy i pełnego poświęcenia się w pracy, a tym samym czynnego udziału w sukcesach firmy.
Można wyróżnić trzy poziomy motywacji. Pierwszym jest automotywacja. Automotywacja występuje wtedy, gdy pracownik motywuje sam siebie do lepszej i wydajniejszej pracy. Drugim poziomem jest współmotywacja. Zjawisko współmotywacji pojawia się w zespole pracowników. Pracownicy motywują się nawzajem. Trzecim poziomem jest motywacja zewnętrzna. Jest to motywowanie pracowników poprzez działania odgórne, przez bezpośrednich przełożonych. Najbardziej autentyczna oraz najbardziej trwała jest automotywacja. Taki pracownik jest najwydajniejszy i najbardziej nastawiony na osiągnięcie wyznaczonego celu. Jak wykazują przeprowadzone liczne badania naukowe oraz analizy najlepszą z motywacji wewnętrznych jest samorealizacja. Samorealizacja występuje wtedy, gdy pracownik może realizować i robić to, co go najbardziej interesuje i w tym obszarze z łatwością osiąga nawet najbardziej spektakularne sukcesy. Aby wdrożyć samorealizację, dobry przełożony powinien poznać swojego pracownika - jego pasje, zainteresowania i wiedzieć, w jakich obszarach jest najlepszy i najbardziej wydajny i pozwolić mu na realizację tego, co najlepiej umie i przede wszystkim lubi robić. Ktoś, kto sprawdza się w działaniach statystycznych, nie powinien zajmować się np. analizą.
Abraham Harold Maslow, amerykański psycholog stworzył oryginalną teorię hierarchii potrzeb. Według niego istnieje pięć kluczowych kategorii potrzeb. Maslow przedstawił je w kształcie piramidy. U jej podstaw znalazły się potrzeby fizjologiczne, następnie potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, uznania oraz na samym końcu samorealizacji. Zgodnie z tą definicją potrzeby wyższej rangi nie mogą być zaspokojone, jeśli nie zostaną zaspokojone wcześniej potrzeby niższego szczebla. Dlatego też zgodnie z tą teorią firma, która zatrudnia pracowników ma za zadanie najpierw zadbać o zaspokojenie dwóch podstawowych potrzeb to jest: potrzeb fizjologicznych takich jak np. toaleta, przerwa na posiłek, zaplecze socjalne, miejsce pracy oraz bezpieczeństwa. Pracownik odczuwa bezpieczeństwo wtedy, gdy ma pewność, że otrzyma pensję, zna swoje obowiązki oraz cele, które musi osiągnąć i sposoby ich osiągnięcia. Wtedy pojawia się pewność i jeśli ta potrzeba zostanie spełniona, może dojść do samozadowolenia i samorealizacji w pracy. Spełnianie potrzeb to podstawowe narzędzia motywacji w tej teorii. Dobrze pracujący pracownik po prostu zna swoje miejsce w organizacji, ale jednocześnie wie, że organizacja dba o niego i pozwala mu się rozwijać, a on nie musi martwić się o utrzymanie swoje i swojej rodziny.
Psycholog Frederic Herzberg opracował teorię czynników motywacyjnych i higienicznych. Według niego skuteczne motywowanie do pracy powinno polegać na identyfika¬cji czynników wpływających na stosunek pracowników do wykonywanej przez nich pracy. Zadał, więc pytanie współpracownikom o sytuacje, w których czuli się dobrze, a w jakich źle. Na tej podstawie opracował swoją teorię motywacji opartą na czynnikach motywacyjnych i higienicznych, które kreują w pracy postawy pozytywne i negatywne. Obydwa rodzaje czynników są niezależne od siebie. Czynniki higieniczne - jeśli są nieodpowiednio dobrane, kreują negatywne odczucia, czynniki motywacyjne wywołują zadowolenie z pracy. Odkrył też zależność między wydajnością w pracy a zadowoleniem. Zgodnie z jego teorią motywowanie pracowników powinno mieć dwa etapy. Pierwszy to zapewnienie pracownikom odpowiednich czynników higienicznych, czyli odpowiednią społeczną politykę firmy, wysoką jakość nadzoru i dobre stosunki z przełożonymi, pensje, nagrody, warunki pracy i poczucie bezpieczeństwa. Te czynniki wywołują zadowolenie u pracowników. Drugi etap to motywowanie pracowników poprzez aktywizację odpowiednich czynników. Dzięki nim samozadowolenie pracowników wzrośnie, będą oni mieli poczucie wewnętrznej nagrody. Czynnikami motywacyjnymi są wyróżnienia osiągnięć, nagradzanie, uznanie, sama praca, odpowiedzialność, możliwość rozwoju kariery poprzez awansowanie pracowników oraz stawianie na ich rozwój osobisty.
Jest to bardzo znana i naukowo zweryfikowana teoria, często stosowana w zarządzaniu personalnym. Narzędzia motywacji David McClelland z Uniwersytetu Harvarda oparł na badaniach i doświadczeniach, jakie przeprowadzili John W. Atkinson i Henry A. Murray. Teoria McClellanda opiera się na tezie, że w procesie motywacji, podstawowe znaczenie mają tylko trzy potrzeby. Jest to potrzeba osiągnięć, afiliacji, czyli potrzeba przynależności oraz władzy. Zdaniem tego naukowca tych potrzeb można się nauczyć. Wystarczy, że dobry menedżer będzie potrafił je odpowiednio wywołać u pracowników. Wielkie znaczenie ma tutaj czynnik rywalizacji i konkurencyjności. Taki bodziec wywołuje chęć działania u pracownika i pokazania, że jest się lepszym niż kolega z pracy. Dlatego należy odpowiednio kształtować środowisko pracy, w którym pracownicy mają pełną swobodę działania, poszerza się im odpowiednio zakres obowiązków, stawia się na samodzielność, stosuje zasady odpowiedzialności, ale i tworzy odpowiedni system nagród i pochwał. Na przykład – pracownicy powinni mieć świadomość, że na koniec roku mogą otrzymać nagrodę za wyniki. Będzie to dodatkowe wynagrodzenie lub bon w postaci na przykład egzotycznych wyjazdów lub pobytu w SPA. Bardzo często takie narzędzia motywacji są wykorzystywane w firmach, które zajmują się sprzedażą bezpośrednią. Pracownik jest tutaj zmotywowany korzyściami materialnymi oraz możliwością awansu w hierarchii firmy na rzecz, której pracuje.
Motywacja jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących pozytywne postrzeganie firmy przez środowisko wewnętrzne, czyli pracowników. Ale i nie tylko. Jest to też budowanie wizerunku organizacji na, zewnątrz jako tej, w której warto pracować. Pracownik zadowolony z wykonywanej pracy nigdy nie obróci się też przeciwko pracodawcy i będzie starannie wykonywał wszelkie polecenia przełożonych, wiedząc, że jego wysiłek zostanie doceniony. Będzie też chwalił swoją firmę i polecał ją, jako rzetelną i dbającą o swoich podwładnych oraz kontrahentów. Nie każdy pracodawca wie jednak, w jaki sposób skutecznie może motywować swoich podwładnych. Aby się tego nauczyć, warto korzystać na przykład ze specjalistycznych opracowań naukowych lub szkoleń z motywacji pracowników, które są prowadzone przez znanych i doświadczonych trenerów.
Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...
Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...
Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...
Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...
Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...
Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...
W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...
Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...
Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...
Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...
W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...
Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...
Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...
Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...
Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...
Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...
Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...
Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...
Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...
Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...
Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...
Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...
KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...