Porozmawiaj z nią... Menedżerskie style zarządzania


Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawiam z osobą pewną siebie. Rozmawialiśmy o jej własnych sposobach na kierowanie zespołem zadaniowym, który był świeżo przez nią powołany. Okazało się, że Anna sama również została niedawno powołana na stanowisko szefa. Nie pracowała wcześniej jako kierownik i nie miała przygotowania warsztatowego, ale mocno ufała swojej intuicji do pracy z grupą.

O rozmowie z Anną za chwilę więcej.

Praktyczne podejście do obsadzania stanowisk menedżerskich bywa następujące: „płyń lub się utop” lub łagodniej brzmiący „trening poprzez pracę”[1]. Nieraz też słyszę opinię; „nadaje się ma predyspozycje przywódcze”. Takie podejście do obsadzania stanowisk kierowniczych może wygląda na oszczędność, ale oszczędnością nie jest. Pojawiają się za to, coraz częściej pytania menedżerów, wrzuconych „na żywioł” w nową rolę;

· Co się takiego dzieje, że zespół w ogóle nie chce działać, nie koncentruje się na wyznaczonych celach?

· Co się stało, że zespół nie pracuje produktywnie i nie radzi sobie wspólnie z prostymi zadaniami. I czy to tylko kwestia motywacji?

· Co takiego się dzieje, że z poprzednim zespołem pracowało mi się dobrze, a ten nie może się zabrać do pracy?

· Jak to jest, że obserwuję w mojej firmie zespoły, które są w pełni samodzielne, a mój zespół nie ma takich kompetencji.

Są to również pytania, które zadają doświadczeni kierownicy, którzy spotkali się z przerastającą ich sytuacją w zespole. W codziennej pracy nieraz brakuje czasu, aby przyjrzeć się zachowaniom na poziomie grupy. Aż w końcu, bez właściwej reakcji menedżera zakładana efektywność działań zespołu spada.

Koncentracja na prawidłowym wykonaniu zadania przez większość czasu pracy menedżera może paradoksalnie przyczynić się do spadku efektywności pracy zespołu!

Już wyjaśniam powyższą tezę. Za wyjaśnienie niech posłuży przykład. Oto co opowiedziała mi Anna: „Zależy mi aby to był dobry zespół. Wiesz dopiero zaczynamy, wszystko teraz dzieje się trochę na żywioł. Nasza branża opiera się w dużym stopniu na wiedzy konsultantów. I mam nadzieję, że możliwością pozyskania wiedzy ich zmotywuję! Wiesz, nieraz patrzę na kierowników, którzy nie motywują swoich ludzi, patrzą tylko na popełniane błędy. Mam innych charakter, wiem że to co może napędzać ludzi to wskazywanie na ich własny potencjał i mocne strony.

Zapytałem Annę, co teraz dzieje się konkretnie w jej zespole. Ona odpowiedziała: „Lubię się przyglądać ich pracy. Choć na razie trudno to nazwać pracą, to w zasadzie początki uzgadniania czegoś… trudno mi nawet nazwać co to jest. W każdym razie nie mam wrażenia żeby to był już w pełni ukształtowany zespół. W zasadzie dopiero sama poznaję ich charaktery. Nie każdy chce od razu pokazać, kim jest, jaką pełni nieformalną rolę. Nieraz trudno się w tym wszystkim zorientować. I powiem ci, że trochę obawiam się, co z tego wyniknie dalej. Bo czasem, kiedy rozmawiam z nimi, wydaje mi się, że mówię coś, co im zupełnie nie pasuje. Chciałabym, abyśmy nadawali na tych samych falach, ale to nie zawsze jest możliwe.”[2]

Anna diagnozuje w ten sposób to co dzieje się w zespole. Robiąc to odwołuje się do podstawowych kompetencji menedżerskich w pracy z grupą do których należy diagnoza interakcji w grupie. Polega ona na zrozumieniu tego co się robi (koncentracja na zadaniu), oraz zrozumieniu w jaki sposób funkcjonuje twój zespół (koncentracja na procesie).[3] W innym przypadku działanie menedżera będzie tylko intuicyjne. Pojawią się obawy, towarzyszące niezrozumieniu sytuacji i procesów zachodzących w grupie. Stąd blisko do przypisywania swoim zachowaniom reakcji grupy, które są zupełnie naturalną formą jej działania.

Wyzwaniem dla menedżera jest dostrzegać nie tylko to co dzieje się w grupie, ale też co dzieje się z nim samym.

Menedżer wykorzystuje w tym przypadku swoją osobę jako narzędzie, ma świadomość tego, że jego odczucia są subiektywne i mogą go informować o sytuacji grupowej, lub pojawiających się zakłóceniach jego własnej perspektywy.

Grupa jest organizmem społecznym podlegającym ciągłej zmianie. Wyzwaniem dla menedżera jest podążanie za procesem tej zmiany. „Zmiana i rozwój są inherentnymi jakościami procesu życia” - Erich Fromm wskazuje na heglowskie korzenie zachodniego myślenia w kategoriach procesu i filozofię Buddy na kształtującą podobne spojrzenie na wschodzie; „w myśli buddyjskiej nie daje się pomieścić pojęcia stałej, niezmiennej substancji, odnosi się to zarówno do rzeczy jak i do podmiotu. Nie ma żadnej innej realności od rzeczywistości procesu.[4]

Na każdym etapie życia grupy, pożądane będą od menedżera inne umiejętności i styl pracy z zespołem.Dziecko też potrzebuje od rodziców różnych sposobów opieki na każdym z etapów jego życia; o ile od noworodka trudno oczekiwać samodzielnego podejmowania decyzji, o tyle student nie tylko może, ale powinien je podejmować w dużym stopniu samodzielnie.

Twoim dzieckiem staje się teraz zespół. Naturalną postawą rodzica jest opieka nad swoim dzieckiem… Czy słusznie?

Rozmawiałem z wieloma menedżerami, którzy deklarują od początku chęć udzielania wsparcia, motywowania ludzi i delegowania zadań. Czynności mające na celu udzielanie takiego wsparcia na początku formowania zespołu zadaniowego doprowadziły nie jednego menedżera do wycofania się z pełnionej funkcji. Można by to porównać do rodzica który mówi do swojego dziecka nie potrafiącego jeszcze mówić – „No to teraz zastanów się co byś wolał zupkę czy drugie danie?” - Jaka będzie reakcja?

Bo na początku dla twojego grupowego dziecka ważne będą zupełnie inne komunikaty… Jeśli jeszcze nie domyślasz się czego będzie potrzebowało, przypomnij sobie czego Ty potrzebujesz kiedy ktoś zleca Ci nowe zadanie. Jakie sprawy są wtedy dla Ciebie najważniejsze?

Autor:

Paweł Wojciechowski

Trener praktyk biznesu. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy). Ekspert w zakresie negocjacji, zarządzania zespołami, technik sprzedaży i obsługi klienta. W B&O NAVIGATOR prowadzi cieszące się dużym powodzeniem szkolenia z zarządzania pracownikami m.in: "Zarządzanie zespołem. Styl zarządzania i delegowanie zadań" oraz "Kierowanie zespołem pracowniczym".

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PROJEKTOWYM - KOLEJNY KROK DO CELU
Zarządzanie zespołem projektowym, to szkolenie dedykowane kierownikom i managerom projektów, którzy chcą podnieść swoje kompet...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM ROZPROSZONYM
Zarządzanie zespołem rozproszonym, to szkolenie, które jest odpowiedzią na powszechną obecnie potrzebę zapewnienia menedżerom wszystk...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM
Zarządzanie zespołem, to szkolenie, które kompleksowo i jak najbardziej praktycznie rozwija kompetencje niezbędne managerowi do profe...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM
Szkolenie "Kierowanie Zespołem Pracowniczym" jest odpowiedzią na Twoje dzisiejsze potrzeby jako współczesnego managera zespołu pracow...

Czytaj więcej

LEADERSHIP (PRZYWÓDZTWO). Szkolenie managerskie
Leadership nie jest kolejnym kolejny modnym trendem w zarządzaniu, którego odbiorcą są managerowie. Przywództwo w organizacji ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM SPRZEDAŻOWYM W SEGMENCIE B2B. Szkolenie dla kierowników sprzedaży
Zbudowanie zgranego i wysoko wydajnego zespołu sprzedażowego jest celem każdego managera sprzedaży. "Zarządzanie zespołem sprzedażowym. Szko...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRODUKCYJNYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Produkcji
Szkolenie Zarządzanie zespołem produkcyjnym dostarcza kadrze managerskiej wiedzy i rozwija umiejętności i kompetencje niezbędne do profesjon...

Czytaj więcej

FEEDBACK (INFORMACJA ZWROTNA) W ZARZĄDZANIU ZESPOŁAMI. Szkolenie dla managera
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MANAGER SPRZEDAŻY COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu handlowcami?
Każdy manager sprzedaży dąży do zbudowania jak najskuteczniejszego zespołu handlowców. Jeżeli jesteś managerem zespołu sprzedażowego ...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Sposoby motywowania, skuteczne metody i techniki dla managera
Motywowanie pracowników jest głównym zadaniem managera kierującego zespołem pracowniczym. To poziom motywacji pracownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

SYSTEMY WYNAGRODZEŃ W DZIAŁACH HANDLOWYCH
System wynagradzania i premiowania handlowców jest jednym z kluczowych elementów funkcjonowania zespołów i działó...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

Trenerzy
Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Aktualności
Jak zarządzać zespołem?

Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...

Czytaj więcej

EXPOSE SZEFA

Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...

Czytaj więcej

PIERWSZE WRAŻENIE. Efekt Halo (efekt aureoli i efekt Golema)

Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...

Czytaj więcej

Zasada Pareto w biznesie i nie tylko

Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...

Czytaj więcej

Zarządzanie czasem czyli skupiajmy się na rezultatach, a nie na byciu zajętym

Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...

Czytaj więcej

Jak udzielić pracownikowi informacji zwrotnej?

Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...

Czytaj więcej

Opór w zespole - zarządzanie antyzespołem

W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...

Czytaj więcej

System ocen pracowniczych - zmiany są koniecznie i nieuniknione

Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...

Czytaj więcej

SMART brzmi skutecznie

Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...

Czytaj więcej

Czas, manager i 3 ćwiartki

Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...

Czytaj więcej

Decyzje menedżerskie, czyli piramida strachu

W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...

Czytaj więcej

5 Zasad kierowania zespołem

Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...

Czytaj więcej

Skuteczna motywacja pracowników

Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...

Czytaj więcej

Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć

Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...

Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami. Łatwo, prosto i przyjemnie? Przegląd stylów kierowania dla menedżerów

Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...

Czytaj więcej

Udane i praktyczne szkolenie z zarządzania zespołem sprzedażowym

Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...

Czytaj więcej

Dylematy współczesnego lidera

Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna

Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...

Czytaj więcej

Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?

Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...

Czytaj więcej

Wyznaczanie celów z zespołem

Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...

Czytaj więcej

Planowanie strategiczne - kto pyta... ten Strategic Quest Questions™ (SQQ)

Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...

Czytaj więcej

Czego pracownicy oczekują od lidera?

Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...

Czytaj więcej

Konflikt w zespole - rozpoznanie sytuacji

Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie w zespole?

Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...

Czytaj więcej

Key Performance Indicators (KPI) w rozwoju strategicznym

KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...

Czytaj więcej