Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co robił przez całe swoje życie, to zadawał sobie proste pytania. Ta zasada świetnie pasuje do dzisiejszego intuicyjnego modelu zarządzania strategicznego. Znacznie lepiej pozwala zrozumieć organizacje jak i określić wskaźniki pozwalające śledzić jej postępy w realizacji celów.
Żeby zacząć zadawać właściwe pytania w kontekście strategicznym musisz wiedzieć czego szukasz. Przede wszystkim powinieneś znaleźć obszary w firmie , które pozwolą ci stworzyć określoną hipotezę strategiczną. Hipoteza strategiczna, to nic innego jak twoja wiara w określoną kompozycję działań, zasobów i wartości, która twoim zdaniem pozwoli zrealizować zakładane cele i misje organizacyjną. To hipoteza strategiczna przeniesiona na działania odróżnia od siebie podobne firmy i organizacje o zbliżonych zasobach, przenosząc je na działania stanowiące wartość dla klienta.Krótko mówiąc, jeżeli będziesz wiedział na jakie pytania chcesz odpowiedzieć myśląc o rozwoju strategicznym swojej organizacji, nie będziesz tracił czasu na niepotrzebne lub niewartościowe działania. Natomiast mając odpowiednie pytanie wiesz jakich informacji potrzebujesz i jakie dane będziesz musiał zebrać, aby na nie odpowiedzieć.
Strategic Quest Questions™ (SQQ) – to pytania strategiczne , które ułatwią ci zarówno określenie strategicznego kontekstu działania jak również pomogą wskazać miary, dzięki którym określisz postępy w realizacji określonych celów. Żeby je zadać, najpierw należy wskazać obszary których maja dotyczyć. Przygotowując się do tego należy wykorzystać mapę strategiczną organizacji – graficzny obraz jej kluczowych celów, wartości oferowanych klientom , procesów pozwalających dostarczyć te wartości oraz zasobów niezbędnych do realizacji procesów. Takie punkty na mapie to tzw. krytyczne czynniki sukcesu (Critical Success Factors) Każdy taki punkt może stać się obszarem do zadawania SQQ™. Zaleca się, aby nie zadawać więcej niż dwóch pytań do jednego wybranego obszaru ze względu na fakt, że każde z pytań jest podstawą do określenie miar sukcesu w ich realizacji tzw. KPI- Key Performance Indicators. Ograniczenie wynika z zasady że organizacja nie powinna sie posługiwać wiekszą ilościa KPI niż 10.
Pytania powinny mieć charakter otwarty, umożliwiający mówienie o przyszłości. Powinny być proste i dotyczyć tylko jednego wybranego aspektu. Czasami mamy skłonność do określania celów i ich miar wieloaspektowo - należy tego unikać.SQQ™ powinny koncentrować nas na tym co w danej chwili jest ważne dla osiągnięcia celów organizacyjnych i zespołowych, aby gromadzić i zidentyfikować najważniejsze informacje dotyczące działania.
Autor:
Tomasz Krzemiński
Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...
Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...
Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...
Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...
Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...
Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...
W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...
Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...
Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...
Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...
W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...
Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...
Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...
Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...
Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...
Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...
Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...
Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...
Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...
Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...
Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...
Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...
KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...