Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwania. Umiejętność odpowiedniego dotarcia do klienta jest bardzo cenną zdolnością, która może przełożyć się na ogromny zysk. Dlatego tak ważna jest nauka nowoczesnych technik sprzedaży. Dobranie odpowiednich, skutecznych metod to cecha, jaką powinien posiadać każdy handlowiec. Jakie zatem szkolenia z technik sprzedaży wybrać, aby umiejętnie dotrzeć do klienta? Jakie są techniki sprzedaży, negocjacji i perswazji w sprzedaży i od czego zacząć owocną drogę w handlu?
Wszystko zaczyna się od pierwszego wrażenia, czyli otwarcia sprzedaży. Wrażenie, jakie sprzedawca wywrze na kliencie, może decydować o całym etapie sprzedaży. Bardzo często handlowcy na tym etapie nieodpowiednio traktują klienta – błędnie nawiązując kontakt bądź zadając niewłaściwe pytania. Trzeba pamiętać, że zadanie odpowiedniego pytania skłoni klienta do podania wyczerpującej wypowiedzi, która może stać się początkiem dyskusji dotyczącej produktu.
Wszystko zaczyna się od pierwszego wrażenia, czyli otwarcia sprzedaży. Wrażenie, jakie sprzedawca wywrze na kliencie, może decydować o całym etapie sprzedaży. Bardzo często handlowcy na tym etapie nieodpowiednio traktują klienta – błędnie nawiązując kontakt bądź zadając niewłaściwe pytania. Trzeba pamiętać, że zadanie odpowiedniego pytania skłoni klienta do podania wyczerpującej wypowiedzi, która może stać się początkiem dyskusji dotyczącej produktu.
Zamiast ogólnego "W czym mogę pomóc?" handlowiec powinien zadać pytania związane bezpośrednio z potrzebami klienta. Umiejętne nawiązanie kontaktu z klientem pozwoli na kontynuowanie dialogu i przejście do dalszych etapów sprzedaży. Głównym elementem rozmowy jest zatem badanie potrzeb klienta - poprzez poznanie jego pragnień i oczekiwań możemy sprzedać mu odpowiedni towar, zaspokajając tym samym jego potrzeby. Klient może dzięki temu poczuć satysfakcję.
Zawsze należy pamiętać, że zaspokajanie potrzeb to jedno z podstawowych dążeń każdego człowieka. Poprzez dobór odpowiednich technik sprzedaży dobry handlowiec będzie w stanie sprzedać dany produkt w taki sposób, że klient będzie miał poczucie spełnienia. Klient, który jest bliski podjęcia decyzji o zakupie, będzie zachowywał się w odpowiedni sposób – na przykład odpowiadając twierdząco na wszystkie pytania zadawane przez sprzedawcę. Warto mieć też na uwadze, że klient, który jest już niemal przekonany do zakupu, może być pytany o wszelkie kwestie związane z finalizacją zamówienia. Jeśli zacznie podawać szczegóły zamówienia, możemy być pewni, że zdecyduje się na dany zakup.
Badanie potrzeb klienta to etap, który bardzo często jest pomijany albo za mało rozbudowany. Należy pamiętać, że rozpoznanie potrzeb pozwala na odpowiednie dopasowanie produktu, którego klient potrzebuje. Handlowcy bardzo często poświęcają na ten etap zbyt mało czasu, co może sprawić, że klient czuje pewną presję i narzucanie mu danego produktu.
Na tym etapie bardzo ważne jest zadawanie klientowi licznych pytań, co pozwoli mu w pełni przedstawić swoje oczekiwania względem produktu. Niemniej ważnym elementem tego etapu jest podsumowanie wymagań klienta i zostawienie mu chwili na przemyślenie potrzeb. Ten zabieg daje klientowi poczucie odpowiedniego dopasowania oferty. Warto dodać, że dobry handlowiec będzie tak zadawał pytania, aby dopasować je do swojej oferty.
Zebranie potrzeb i oczekiwań klienta względem danego produktu pozwala na dobranie odpowiedniej oferty oraz zaprezentowanie jej. Oczywiście musi być to rozwiązanie w pełni dostosowane do potrzeb klienta. Dobrym rozwiązaniem jest zaprezentowanie kilku opcji do wyboru - dzięki temu klient będzie miał możliwość podjęcia własnej decyzji. Proponowanie tylko jednego rozwiązania może sprawić, że klient poczuje presję. Zaprezentowanie kilku rozwiązań sprawia, że klient ma poczucie wolności wyboru.
Należy pamiętać, aby podczas prezentacji rozwiązań zastosować język korzyści, aby klient dokładnie wiedział, co może zyskać dzięki danej ofercie. Warto przemówić do wyobraźni klienta, opisując mu sytuacje, które mogą mieć miejsce dzięki danemu produktowi. Dokładne wskazanie korzyści płynących z zakupu danego produktu sprawi, że klient będzie bardziej skłonny do zakupu.
W celu przekonania klienta do zakupu można zastosować rozmaite techniki sprzedaży, umożliwiające skuteczne zamknięcie procesu sprzedaży. Jedną z nich jest technika potakiwania. Polega ona na zadawaniu szeregu prostych pytań, na które klient odpowiada jedynie słowem „tak”. Jeśli odpowiedzią na wszystkie pytania będzie słowo „tak”, wtedy z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że zakup zostanie sfinalizowany.
Inną metodą jest „ślepe założenie”, polegające na zadawaniu szczegółowych pytań dotyczących np. szczegółów dostawy towaru, sposobu płatności. Jeśli klient będzie podawał wszystkie szczegóły, wtedy można oczekiwać, że uda się sprzedać dany produkt.
Ostatnią metodą, która może być skuteczna, jest tzw. „minuta ciszy”, która daje klientowi czas do namysłu. Jeśli będzie mało przekonany do zakupu, wtedy można jeszcze użyć technik narracji i opowiedzieć wciągającą historię o podobnej sytuacji, kiedy osoba z opowieści nie zdecydowała się na zakup i bardzo tego żałowała. Takie z pozoru mało znaczące historie mogą wpłynąć na decyzję klienta.
Zamknięcie sprzedaży powinno nastąpić w odpowiednim momencie, aby klient nie czuł zarówno presji, jak i ociągania ze strony sprzedawcy. Handlowiec powinien skłonić klienta do podjęcia decyzji tu i teraz, a następnie zamknięcia transakcji. Jeśli klient nie jest do końca zdecydowany, wtedy można zaangażować go w rozmowę, aby dowiedzieć się czy zaproponowane oferty spełniają jego oczekiwania i jest skłonny którąś z nich zaakceptować.
Bardzo ważnym elementem tego etapu jest pozytywny akcent na koniec rozmowy. Celem jest gratulowanie klientowi dobrego wyboru, utwierdzenie go w decyzji oraz pochwalenie. Klient musi poczuć, że dokonał właściwego wyboru i nie wydał pieniędzy na marne.
Wśród najważniejszych technik sprzedaży wymienić można kilka, których stosowanie przynosi najlepsze rezultaty. Pierwszą z nich jest społeczny dowód słuszności, który polega na zaufaniu w zdanie większości. Dlatego warto przedstawiać opinie i rekomendacje zadowolonych klientów. Technika ta ma wzbudzić w kliencie poczucie, że kupuje produkt, który został sprawdzony przez inne osoby.
Kolejną metodą jest zasada autorytetu, odnosząca się bezpośrednio do sprzedawcy, który powinien posiadać bogatą wiedzę o oferowanych produktach. Klient musi czuć, że ma do czynienia ze specjalistą, aby przekonać się do jakiegoś produktu.
Inną techniką, o której warto wspomnieć, jest zasada zaangażowania i konsekwencji. Polega ona na zaangażowaniu odbiorcy w określoną czynność, która ma sprawić, aby w późniejszym czasie wykonał odpowiednie działanie. Technika bazuje na fakcie, iż każdy z nas chce być postrzegany jako osoba konsekwentna. Dlatego metoda ta jest tak skuteczna. Handlowiec może zadać klientowi pytanie odnośnie jego preferencji w kwestii wyboru danego produktu i zaproponować model spełniający warunki, które klient uznał za korzystne. Chęć spójności między deklaracją a podejmowanymi działaniami sprawia, że pomimo braku nacisku klient konsekwentnie dąży do wypełnienia wcześniejszych deklaracji. Do prezentacji produktu warto w tym przypadku wykorzystać metodę niedostępności, która zakłada, że sprzedaż danego produktu jest ograniczona czasowo i ilościowo. To proste działanie wyzwala w osobie kupującej chęć nabycia danego produktu, którego na rynku może zabraknąć.
Bardzo często wykorzystywaną techniką jest zasada wzajemności. W przypadku sprzedaży wystarczy podarować klientowi próbkę produktu, aby móc oczekiwać od osoby obdarowanej rewanżu w postaci zakupu.
Kolejną techniką, o której warto wspomnieć, jest reguła kontrastu, polegająca na przedstawieniu w odpowiedniej kolejności podawanych propozycji produktów. Sprzedawca przedstawia najpierw najdroższy produkt, a dopiero potem ten właściwy. Dzięki temu klient będzie miał poczucie dokonania właściwego, tańszego wyboru. W kontekście tej techniki warto zauważyć, że nie bez powodu do sprzedaży różnego rodzaju produktów wybierane są osoby atrakcyjne - prośby osób atrakcyjnych i budzących zaufanie są łatwiej spełniane.
Techniki skutecznej sprzedaży, negocjacji i perswazji to umiejętności, które powinny zostać nabyte przez każdego, kto chce być skutecznym handlowcem. Dlatego tak istotne jest uczestnictwo w profesjonalnych szkoleniach z zakresu współczesnych technik sprzedaży.
Zasady obsługi klienta powinna znać i opanować każda osoba pracująca i mająca kontakt z klientami biznesowymi i indywidualnymi. Zasady ob...
Obsługa reklamacji składanych przez klientów indywidualnych i biznesowych wymaga od osoby przyjmującej skargę czy zażalenie bardzo...
Obrona ceny, to priorytetowe zadanie każdego handlowca, przed którym staje on na ostatnich etapach procesu sprzedaży niezależnie c...
Jeśli mówimy znajomemu, że ma ładną koszulę, mówimy mu komplement oparty na jednej z cech koszuli, która ma na sobie...
Nie ma szkolenia sprzedażowego, reklamacyjnego lub z obsługi klienta, podczas którego przynajmniej jedna osoba nie powie, że chcia...
Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami...
Czy też macie wrażenie, że dzwoniący do nas handlowcy z zaskakującymi ofertami, fantastycznymi propozycjami oraz innowacyjnymi produktami...
Rozpoczęło się szaleństwo pod hasłem networkingu. Specjaliści od tego tematu wyrastają jak grzyby po deszczu. Zapytania od firm, chcących...
Słowo, zmora naszej codzienności. "Muszę iść do pracy", "muszę posprzątać", "muszę dziś sfinalizować transakcję", "muszę iść do szefa na ...
Czy zastanawialiście się, dlaczego jednym wszystko idzie gładko a innym po tzw. grudzie? Dlaczego jedni mają szczęście, a inni muszą na w...
Czym powinien się charakteryzować pracownik obsługi klienta? Czy powinien być tylko uprzejmy? Czy może powinien być profesjonalny i meryt...
Zazwyczaj reklamacja jest postrzegana jako coś bardzo nieprzyjemnego. I to z punktu widzenia nie tylko firmy, do której trafia ale...
Finalizacja sprzedaży, zamykanie sprzedaży, domykanie klienta - te pojęcia w praktyce oznaczają dla każdego, kto zawodowo zajmuję się han...
Skuteczny system wynagradzania i premiowania w dziale sprzedaży jest głównym czynnikiem wpływającym na motywację handlowców...
Prospectingowi, czyli procesowi pozyskiwania nowego klienta przez handlowca było poświęcone w całości szkolenie "Pozyskiwanie klient&oacu...
Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że wiesz już wszystko o parafrazie. Dobrze wiem, że do upadłego trenowałeś / - łaś parafrazy na szko...
O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...
Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwa...
Sprzedaż pełni kluczową rolę w biznesie. Kto nie sprzedaje, ten nie zarabia. Warto jednak pamiętać, że konkurencja na rynku nie śpi. Aby ...
Storytelling to umiejętność komunikacji opowiadaniem. Dotychczas kojarzony był z marketingiem narracyjnym, który nawiązuje do kreo...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Kiedy myślę sobie o dobrych relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym przychodzi mi do głowy, że być może utrzymanie takich relacji jes...
Obecnie wciąż trwają poszukiwania nowych narzędzi promocji i nowych taktyk handlowych w celu zwiększenia wartości sprzedaży. Nowoczesna s...
W sprzedaży nie ma miejsca na sentyment, zrozumiała jest konsekwencja w maksymalizacji wartości sprzedaży. Agresywna sprzedaż i pokusa pr...
O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...
Trochę szkoleń z negocjacji za nami. Razem z ich uczestnikami dokonaliśmy, mocno subiektywnego, wyboru najbardziej irytujących taktyk neg...
Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...