Nowoczesne techniki sprzedaży


Ogromna konkurencja na rynku, coraz większa świadomość klientów i stale rosnące wymagania stawiają przed handlowcami ogromne wyzwania. Umiejętność odpowiedniego dotarcia do klienta jest bardzo cenną zdolnością, która może przełożyć się na ogromny zysk. Dlatego tak ważna jest nauka nowoczesnych technik sprzedaży. Dobranie odpowiednich, skutecznych metod to cecha, jaką powinien posiadać każdy handlowiec. Jakie zatem szkolenia z technik sprzedaży wybrać, aby umiejętnie dotrzeć do klienta? Jakie są techniki sprzedaży, negocjacji i perswazji w sprzedaży i od czego zacząć owocną drogę w handlu?

Etapy sprzedaży

Wszystko zaczyna się od pierwszego wrażenia, czyli otwarcia sprzedaży. Wrażenie, jakie sprzedawca wywrze na kliencie, może decydować o całym etapie sprzedaży. Bardzo często handlowcy na tym etapie nieodpowiednio traktują klienta – błędnie nawiązując kontakt bądź zadając niewłaściwe pytania. Trzeba pamiętać, że zadanie odpowiedniego pytania skłoni klienta do podania wyczerpującej wypowiedzi, która może stać się początkiem dyskusji dotyczącej produktu.

Wszystko zaczyna się od pierwszego wrażenia, czyli otwarcia sprzedaży. Wrażenie, jakie sprzedawca wywrze na kliencie, może decydować o całym etapie sprzedaży. Bardzo często handlowcy na tym etapie nieodpowiednio traktują klienta – błędnie nawiązując kontakt bądź zadając niewłaściwe pytania. Trzeba pamiętać, że zadanie odpowiedniego pytania skłoni klienta do podania wyczerpującej wypowiedzi, która może stać się początkiem dyskusji dotyczącej produktu.

Zamiast ogólnego "W czym mogę pomóc?" handlowiec powinien zadać pytania związane bezpośrednio z potrzebami klienta. Umiejętne nawiązanie kontaktu z klientem pozwoli na kontynuowanie dialogu i przejście do dalszych etapów sprzedaży. Głównym elementem rozmowy jest zatem badanie potrzeb klienta - poprzez poznanie jego pragnień i oczekiwań możemy sprzedać mu odpowiedni towar, zaspokajając tym samym jego potrzeby. Klient może dzięki temu poczuć satysfakcję.

Zawsze należy pamiętać, że zaspokajanie potrzeb to jedno z podstawowych dążeń każdego człowieka. Poprzez dobór odpowiednich technik sprzedaży dobry handlowiec będzie w stanie sprzedać dany produkt w taki sposób, że klient będzie miał poczucie spełnienia. Klient, który jest bliski podjęcia decyzji o zakupie, będzie zachowywał się w odpowiedni sposób – na przykład odpowiadając twierdząco na wszystkie pytania zadawane przez sprzedawcę. Warto mieć też na uwadze, że klient, który jest już niemal przekonany do zakupu, może być pytany o wszelkie kwestie związane z finalizacją zamówienia. Jeśli zacznie podawać szczegóły zamówienia, możemy być pewni, że zdecyduje się na dany zakup.

Badanie potrzeb klienta

Badanie potrzeb klienta to etap, który bardzo często jest pomijany albo za mało rozbudowany. Należy pamiętać, że rozpoznanie potrzeb pozwala na odpowiednie dopasowanie produktu, którego klient potrzebuje. Handlowcy bardzo często poświęcają na ten etap zbyt mało czasu, co może sprawić, że klient czuje pewną presję i narzucanie mu danego produktu.

Na tym etapie bardzo ważne jest zadawanie klientowi licznych pytań, co pozwoli mu w pełni przedstawić swoje oczekiwania względem produktu. Niemniej ważnym elementem tego etapu jest podsumowanie wymagań klienta i zostawienie mu chwili na przemyślenie potrzeb. Ten zabieg daje klientowi poczucie odpowiedniego dopasowania oferty. Warto dodać, że dobry handlowiec będzie tak zadawał pytania, aby dopasować je do swojej oferty.

Przedstawienie oferty

Zebranie potrzeb i oczekiwań klienta względem danego produktu pozwala na dobranie odpowiedniej oferty oraz zaprezentowanie jej. Oczywiście musi być to rozwiązanie w pełni dostosowane do potrzeb klienta. Dobrym rozwiązaniem jest zaprezentowanie kilku opcji do wyboru - dzięki temu klient będzie miał możliwość podjęcia własnej decyzji. Proponowanie tylko jednego rozwiązania może sprawić, że klient poczuje presję. Zaprezentowanie kilku rozwiązań sprawia, że klient ma poczucie wolności wyboru.

Należy pamiętać, aby podczas prezentacji rozwiązań zastosować język korzyści, aby klient dokładnie wiedział, co może zyskać dzięki danej ofercie. Warto przemówić do wyobraźni klienta, opisując mu sytuacje, które mogą mieć miejsce dzięki danemu produktowi. Dokładne wskazanie korzyści płynących z zakupu danego produktu sprawi, że klient będzie bardziej skłonny do zakupu.

Przekonanie do zakupu

W celu przekonania klienta do zakupu można zastosować rozmaite techniki sprzedaży, umożliwiające skuteczne zamknięcie procesu sprzedaży. Jedną z nich jest technika potakiwania. Polega ona na zadawaniu szeregu prostych pytań, na które klient odpowiada jedynie słowem „tak”. Jeśli odpowiedzią na wszystkie pytania będzie słowo „tak”, wtedy z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że zakup zostanie sfinalizowany.

Inną metodą jest „ślepe założenie”, polegające na zadawaniu szczegółowych pytań dotyczących np. szczegółów dostawy towaru, sposobu płatności. Jeśli klient będzie podawał wszystkie szczegóły, wtedy można oczekiwać, że uda się sprzedać dany produkt.

Ostatnią metodą, która może być skuteczna, jest tzw. „minuta ciszy”, która daje klientowi czas do namysłu. Jeśli będzie mało przekonany do zakupu, wtedy można jeszcze użyć technik narracji i opowiedzieć wciągającą historię o podobnej sytuacji, kiedy osoba z opowieści nie zdecydowała się na zakup i bardzo tego żałowała. Takie z pozoru mało znaczące historie mogą wpłynąć na decyzję klienta.

Zamknięcie transakcji

Zamknięcie sprzedaży powinno nastąpić w odpowiednim momencie, aby klient nie czuł zarówno presji, jak i ociągania ze strony sprzedawcy. Handlowiec powinien skłonić klienta do podjęcia decyzji tu i teraz, a następnie zamknięcia transakcji. Jeśli klient nie jest do końca zdecydowany, wtedy można zaangażować go w rozmowę, aby dowiedzieć się czy zaproponowane oferty spełniają jego oczekiwania i jest skłonny którąś z nich zaakceptować.

Bardzo ważnym elementem tego etapu jest pozytywny akcent na koniec rozmowy. Celem jest gratulowanie klientowi dobrego wyboru, utwierdzenie go w decyzji oraz pochwalenie. Klient musi poczuć, że dokonał właściwego wyboru i nie wydał pieniędzy na marne.

Najważniejsze techniki sprzedaży

Wśród najważniejszych technik sprzedaży wymienić można kilka, których stosowanie przynosi najlepsze rezultaty. Pierwszą z nich jest społeczny dowód słuszności, który polega na zaufaniu w zdanie większości. Dlatego warto przedstawiać opinie i rekomendacje zadowolonych klientów. Technika ta ma wzbudzić w kliencie poczucie, że kupuje produkt, który został sprawdzony przez inne osoby.

Kolejną metodą jest zasada autorytetu, odnosząca się bezpośrednio do sprzedawcy, który powinien posiadać bogatą wiedzę o oferowanych produktach. Klient musi czuć, że ma do czynienia ze specjalistą, aby przekonać się do jakiegoś produktu.

Inną techniką, o której warto wspomnieć, jest zasada zaangażowania i konsekwencji. Polega ona na zaangażowaniu odbiorcy w określoną czynność, która ma sprawić, aby w późniejszym czasie wykonał odpowiednie działanie. Technika bazuje na fakcie, iż każdy z nas chce być postrzegany jako osoba konsekwentna. Dlatego metoda ta jest tak skuteczna. Handlowiec może zadać klientowi pytanie odnośnie jego preferencji w kwestii wyboru danego produktu i zaproponować model spełniający warunki, które klient uznał za korzystne. Chęć spójności między deklaracją a podejmowanymi działaniami sprawia, że pomimo braku nacisku klient konsekwentnie dąży do wypełnienia wcześniejszych deklaracji. Do prezentacji produktu warto w tym przypadku wykorzystać metodę niedostępności, która zakłada, że sprzedaż danego produktu jest ograniczona czasowo i ilościowo. To proste działanie wyzwala w osobie kupującej chęć nabycia danego produktu, którego na rynku może zabraknąć.

Bardzo często wykorzystywaną techniką jest zasada wzajemności. W przypadku sprzedaży wystarczy podarować klientowi próbkę produktu, aby móc oczekiwać od osoby obdarowanej rewanżu w postaci zakupu.

Kolejną techniką, o której warto wspomnieć, jest reguła kontrastu, polegająca na przedstawieniu w odpowiedniej kolejności podawanych propozycji produktów. Sprzedawca przedstawia najpierw najdroższy produkt, a dopiero potem ten właściwy. Dzięki temu klient będzie miał poczucie dokonania właściwego, tańszego wyboru. W kontekście tej techniki warto zauważyć, że nie bez powodu do sprzedaży różnego rodzaju produktów wybierane są osoby atrakcyjne - prośby osób atrakcyjnych i budzących zaufanie są łatwiej spełniane.

Techniki skutecznej sprzedaży, negocjacji i perswazji to umiejętności, które powinny zostać nabyte przez każdego, kto chce być skutecznym handlowcem. Dlatego tak istotne jest uczestnictwo w profesjonalnych szkoleniach z zakresu współczesnych technik sprzedaży.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
ETAPY WIZYTY HANDLOWEJ
Etapy Wizyty Handlowej to szkolenie, które przygotowaliśmy z myślą o tych wszystkich handlowcach i managerach sprzedaży, którz...

Czytaj więcej

NETWORKING HANDLOWY. Wszystko o wykorzystaniu networkingu w sprzedaży
Networking jest umiejętnością budowania osobistej sieci kontaktów w celu wzajemnej wymiany informacji, możliwości i kontaktów ...

Czytaj więcej

PERSWAZJA W SPRZEDAŻY (Sprzedaż Perswazyjna)
Perswazja, wpływ społeczny, manipulacja - całe nasze życie to nieustanny proces przekonywania. Przekonujemy dzieci aby poszły wcześnie spać,...

Czytaj więcej

POZYSKIWANIE KLIENTÓW (Prospecting). Szkolenie handlowe
Szkolenie "Pozyskiwanie Klientów (Prospecting). Szkolenie handlowe" przygotowaliśmy z myślą o handlowcach, którzy są odpowiedz...

Czytaj więcej

PRZEJMOWANIE KLIENTÓW KONKURENCJI
Dzięki umiejętnościom wyniesionym z tego szkolenia sprzedaż, Twoja rozmowa z klientem konkurencji będzie coraz częściej kończyła jego przeję...

Czytaj więcej

PSYCHOLOGIA SPRZEDAŻY. Psychologia Klienta
Zrozumienie motywacji klienta, jego zachowania, oraz umiejętność adekwatnego działania handlowca, wymaga poznania procesów psychologi...

Czytaj więcej

STORYTELLING W SPRZEDAŻY
Storytelling jest nowoczesną i niebanalną metodą sprzedaży, której opanowanie i stosowanie wpływa na zwiększenie skuteczności działań...

Czytaj więcej

TECHNIKI EFEKTYWNEJ SPRZEDAŻY
Dzięki technikom, które opanujesz w trakcie szkolenia sprzedaż, Twoje rozmowy z klientami staną się skuteczniejsze i bardziej profesj...

Czytaj więcej

TECHNIKI OBRONY CENY
Większość handlowców na pytanie jaki jest najtrudniejszy moment rozmowy handlowej odpowiada "Rozmowa o cenie!!!". W chwili obecnej ta...

Czytaj więcej

TECHNIKI SPRZEDAŻY PRODUKTÓW LUKSUSOWYCH I MAREK PREMIUM
Uczestnicy szkolenia poznają zasady tworzenia wartości marki i produktu na różnych poziomach wynikających z potrzeb ich klientó...

Czytaj więcej

TECHNIKI SPRZEDAŻY USŁUG
Kupując samochód możesz go zobaczyć, przetestować, kupując krem do twarzy możesz najpierw skorzystać z darmowych próbek i test...

Czytaj więcej

TELEMARKETING DLA HANDLOWCÓW - poziom zaawansowany
Telefon to bardzo skuteczne narzędzie aktywnej sprzedaży i jedna z najbardziej ci efektywnych metod dotarcia do potencjalnych klientó...

Czytaj więcej

TELEMARKETING DLA HANDLOWCÓW - techniki podstawowe
Telemarketing to bardzo skuteczne narzędzie aktywnej sprzedaży i jedna z najbardziej efektywnych metod dotarcia do potencjalnych klient&oacu...

Czytaj więcej

Typy klientów w sprzedaży i obsłudze klienta
Wspólnym doświadczeniem osób zajmujących się sprzedażą i obsługą klienta jest przekonanie, że nie ze wszystkimi klientami da s...

Czytaj więcej

ZAMYKANIE SPRZEDAŻY. DOMYKANIE KLIENTA
Największy odsetek utraconych szans sprzedaży wynika z braku lub niewłaściwego zamknięcia procesu sprzedaży. Symptomy braku zamknięcia sprze...

Czytaj więcej

Trenerzy
Anna Ritter
Trener praktyk, z wykształcenia psycholog społeczny ze specjalizacją psychologia biznesu. Ekspert z ponad 15 letnim doświadczeniem managersk...

Czytaj więcej

Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Beata J. Grabiańska
Trener praktyk biznesu. Ekspert w zakresie zarządzania, sprzedaży i obsługi klienta. Karierę zawodową rozpoczęła w 1994 roku, jako prezente...

Czytaj więcej

Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Aktualności
Techniki, metody i etapy sprzedaży

Sprzedaż pełni kluczową rolę w biznesie. Kto nie sprzedaje, ten nie zarabia. Warto jednak pamiętać, że konkurencja na rynku nie śpi. Aby ...

Czytaj więcej

Storytelling i jego zastosowanie w sprzedaży

Storytelling to umiejętność komunikacji opowiadaniem. Dotychczas kojarzony był z marketingiem narracyjnym, który nawiązuje do kreo...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 1

Kiedy myślę sobie o dobrych relacjach pomiędzy sprzedającym a kupującym przychodzi mi do głowy, że być może utrzymanie takich relacji jes...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 2

Obecnie wciąż trwają poszukiwania nowych narzędzi promocji i nowych taktyk handlowych w celu zwiększenia wartości sprzedaży. Nowoczesna s...

Czytaj więcej

Czas agresywnych sprzedawców minął? część 3

W sprzedaży nie ma miejsca na sentyment, zrozumiała jest konsekwencja w maksymalizacji wartości sprzedaży. Agresywna sprzedaż i pokusa pr...

Czytaj więcej

Czy każdy klient może być kluczowy?

O tym, że firma nie może funkcjonować bez klientów – wiedzą wszyscy. O tym, że nie wszyscy klienci przynoszą takie same korz...

Czytaj więcej

5 najbardziej irytujących taktyk negocjacyjnych. Wybór subiektywny

Trochę szkoleń z negocjacji za nami. Razem z ich uczestnikami dokonaliśmy, mocno subiektywnego, wyboru najbardziej irytujących taktyk neg...

Czytaj więcej

Trudny człowiek. Trudny klient

Spotykając się z „trudnym Klientem” w relacjach zawodowych nie mamy okazji pewnie o tym wszystkim myśleć. Po prostu pró...

Czytaj więcej

Zagadka asertywności. Zachowania asertywne w praktyce zawodowej i kontakcie z klientem

O potrzebie bycia asertywnym słyszymy na każdym kroku, Często nawet wymienia się ją, jako jedną z cech charakteru niezbędnych do osiągnię...

Czytaj więcej

Parafraza ułatwi komunikację z klientem, podwładnym i szefem

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że wiesz już wszystko o parafrazie. Dobrze wiem, że do upadłego trenowałeś / - łaś parafrazy na szko...

Czytaj więcej

Obsługa reklamacji - poradnik w 8 krokach

Zazwyczaj reklamacja jest postrzegana jako coś bardzo nieprzyjemnego. I to z punktu widzenia nie tylko firmy, do której trafia ale...

Czytaj więcej