Na czym polega trade marketing?


Trade Marketing, to obszar marketingu w organizacji, który może pełnić różne funkcje. Może wspierać i rozwijać wzrost sprzedaży, dzięki różnorodności wykorzystywanych narzędzi służy budowaniu i podtrzymaniu relacji z odbiorcami działań - odbiorcami ostatecznymi (B2C) i pośrednikami (B2B). Trade marketing dostarcza również rozwiązań poza cenowych i jest nośnikiem przyjętej strategii komunikacyjnej - za pośrednictwem rozwiązań trade marketingowych marka może komunikować swoje wartości, budować świat marki. Z punktu widzenia np. Brand Managera, w przypadku marek, które nie mają jasno sprecyzowanego pozycjonowania i wyklarowanej strategii działania trade marketingowe mogą mieć znaczący wpływ na wizerunek marki / organizacji, kampanie trade marketingowe kształtują one postrzeganie marki przez otoczenie. Trade marketing, to również sygnał dla konkurencji - na tej podstawie można ocenić strategię marki i wyciągnąć wiele wniosków marketingowych. Działania trade marketingowe stwarzają przestrzeń do bonusowania zespołów sprzedażowych nie tylko za wyniki, ale również za realizację celów jakościowych. Działania trade marketingowe mogą zahamować tendencje spadkowe w organizacji. Krótkoterminowo, doraźne działania mogą poprawić wynik. 1)

Kompetencje managera / specjalisty ds. trade marketingu

Całkiem sporo tych funkcji? Prawda? Gdy przełożymy powyższą definicję na obszar kompetencji managera lub specjalisty ds. trade marketingu okaże się, że osoba zajmująca się trade marketingiem w firmie powinna posiadać bardzo szeroki wachlarz kompetencji związanych nie tylko ze stricte marketingiem, ale również sprzedażą. Główne obszary kompetencyjne managera / specjalisty ds. trade marketingu to:

  1. Diagnozowanie rynku i odbiorców.
  2. Projektowanie działań trade marketingowych.
  3. Określanie, wyznaczanie i opisywanie celów działań trade marketingowych.
  4. Dobór właściwych strategii cenowych.
  5. Posługiwanie się technikami promocyjnymi w segmentach B2C i B2B.
  6. Znajomość psychologicznych reguł budowania komunikatów marketingowych.
  7. Budowanie ekspozycji i prowadzenie działań merchandisingowych.
  8. Prowadzenie działań trade marketingowych w kanale on-line.
  9. Pomiar skuteczności kampanii trade marketingowej i dokonanie jej oceny.

Szkolenie z trade marketingu

Powyższe punkty nie wyczerpują listy kompetencji, które powinna posiadać, nabywać, rozwijać osoba zajmująca się prowadzeniem działań trade marketingowych. Jednak o tak zdefiniowany rdzeń modelu kompetencyjnego managera / specjalisty ds. trade marketingu w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa powstał program eksperckiego szkolenia "Trade Marketing. Metody Wsparcia Wzrostu Sprzedaży". Jego kolejna edycja odbyła się w Warszawie w dniach 26 i 27 września. Autorem programu i trenerem prowadzącym szkolenie z trade marketingu była Pani Izabela Bohdan - Talmont.

Oceny i opinie uczestników szkolenia z trade marketingu

Pod koniec szkolenia poprosiliśmy jego uczestników o wypełnienie anonimowej i dobrowolnej ankiety oceny. Ocenie w skali 1-5 (1 - ocena najniższa a 5 - ocena najwyższa) podlegały trzy kluczowe aspekty szkolenia z trade marketingu: wiadomości trenera, przygotowanie do zajęć i sposób prowadzenia szkolenia.

Z satysfakcją stwierdzamy, że trener i szkolenie "Trade Marketing. Metody Wsparcia Wzrostu Sprzedaży" uzyskały najwyższą możliwą ocenę 5,00 na 5,00 możliwą. Osoby biorące udział w szkoleniu tak uzasadniały wysoką ocenę warsztatu z trade marketingu:

"Duża ilość informacji przekazana w krótkim czasie, ale w przystępny sposób. Wiele przykładów z życia".
"Przystępny sposób przekazywania wiedzy, przykłady z "życia wzięte", ćwiczenia, studia przypadków, dokładnie omawiane zagadnienia".
"Przykłady z życia, odpowiedzi na wszystkie pytania".
"Omawianie zagadnień na codziennych przykładach, odniesienia do różnych branż".

Ankieta oceny zawierała również pytania zamknięte dotyczące tego: czy szkolenie spełniło oczekiwania uczestników (100% odpowiedzi na tak), czy zajęcia są godne polecenia innym osobom pracującym w firmach uczestników (100% odpowiedzi na tak), czy uczestnicy wykorzystają wiedzę i umiejętności ze szkolenia w pracy zawodowej (również 100% na tak).

Cieszy nas kolejne udane szkolenie z trade marketingu. Wszystkich zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji w obszarze trade marketingu zapraszamy na kolejne edycje tego szkolenia w formie otwartej. Terminy i miejsca są dostępne na stronie szkolenia "Trade Marketing. Metody Wsparcia Sprzedaży". Wystarczy kliknąć. Szkolenie możemy też przeprowadzić w formie szkolenia zamkniętego w siedzibie Państwa firmy lub innym wskazanym miejscu. Zainteresowanych takim rozwiązaniem prosimy o kontakt, po którym przygotujemy dedykowaną ofertę.

Opr. Daniel Bogusz

Publikacja: 02.10.2019
Aktualizacja: 02.10.2019

1) Izabela Bohdan - Talmont, podręcznik szkoleniowy "Trade Marketing. Metody Wsparcia Wzrostu Sprzedaży", B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa Sp. z o.o., Warszawa 2019.

 

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
TRADE MARKETING. Metody wsparcia wzrostu sprzedaży
Trade marketing to taki dziwny twór zawieszony pomiędzy sprzedażą a marketingiem. Niby marketing, ale nie do końca. To mniej prestiżo...

Czytaj więcej

INNOWACJA W FIRMIE. Szkolenie dla działów R&D (B+R)
Innowacja i związane z nią działania badawczo - rozwojowe (R&D / B+R) są bezpośrednio związane z konkurencyjnością oferty rynkowej przed...

Czytaj więcej

PRICING. POLITYKA CENOWA i MARKETING CENY. Praktyczne Metody Zarządzania Cenami
Czym jest cena, która wzbudza tak wiele emocji i kontrowersji? Czy faktycznie złota myśl "cena czyni cuda" tak często powtarzana prze...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE MARKĄ (Brand Management). Szkolenie dla Brand Managerów
Każdy Brand Manager stara się tak zarządzać marką, aby stała się ona wyjątkowa, ale niestety nie każdej marce to się to udaje. Funkcjonowani...

Czytaj więcej

PRODUCT MANAGEMENT (Zarządzanie produktem). Szkolenie dla Product Managerów
Kompetencje Product Managera zarządzającego produktem są kluczowe dla realizacji zadań i celów stawianych przed działami marketingu. ...

Czytaj więcej

WPROWADZENIE NOWEGO PRODUKTU NA RYNEK (New product development - NPD marketing)
Wprowadzenie nowego produktu na rynek, to zadanie, przed którym stają managerowie i specjaliści marketingu każdej firmy. New product ...

Czytaj więcej

CATEGORY MANAGEMENT (Zarządzanie Kategorią Produktów). Szkolenie dla Category Managerów
Szkolenie "Category Management (Zarządzanie Kategorią Produktów)" dostarczy category managerom i specjalistom odpowiedzialnym za zarz...

Czytaj więcej

BADANIA MARKETINGOWE. BADANIA RYNKU. Jak poznać i zrozumieć zachowania konsumentów
Jeśli dostrzegasz, ze Twojej marce brakuje wiatru w żaglach, dotychczasowe działania nie przynoszą już takich efektów jak przed laty,...

Czytaj więcej

PROFESJONALNY MARKETING INTERNETOWY. Konsument i marka w internecie. Sprzedaż internetowa
Marketing internetowy przestał być już kwestią mody. Jest koniecznością. Zarówno konsumenci jak i marki są obecne w sieci. Każdego ro...

Czytaj więcej

SPRZEDAŻ INTERNETOWA (HANDEL ELEKTRONICZNY). Jak współpracować ze sklepami on-line?
Sklepy on-line zajmujące się handlem elektronicznym wyrastają jak grzyby po deszczu. Dla wielu kategorii / marek to duża szansa na rozw&oacu...

Czytaj więcej

MARKA WŁASNA (Private Labels). Nowoczesne Strategie. Praktyka Zarządzania
Marka własna (private labels) w ciągu ostatnich lat stała bardzo ważnym elementem rynku, zwłaszcza w wypadku produktów FMCG, zdobywaj...

Czytaj więcej

BENCHMARKING W MARKETINGU. Jak rozwijać produkty i marki analizując strategię konkurencji?
Różne źródła wskazują jako początek usystematyzowanego benchmarkingu wewnętrzny program naprawczy Rank Xerox-a "Leadership Thr...

Czytaj więcej

REPOZYCJONOWANIE MARKI i REBRANDING. Zarządzanie Marką Dla Zaawansowanych
Repozycjowanie i rebranding marki coraz częściej staje się koniecznością przed która, stają Dyrektorzy Marketingu i Brand Managerowie...

Czytaj więcej

PROMOCJA SPRZEDAŻY - jak zwiększać sprzedaż bez obniżania cen. Mechanizmy i techniki stosowane w handlu tradycyjnym oraz e-commerce
Promocje sprzedaży to szeroko rozumiane mechanizmy i techniki mające w swoim zamierzeniu zwiększyć sprzedaż produktów bądź usług. Nar...

Czytaj więcej

Trenerzy
Izabela Bohdan - Talmont
Trener - Praktyk. Menedżer marketingu z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania markami (branding) i produktami (product managemen...

Czytaj więcej

Hanna Adamiak
Trener praktyk biznesu. Manager marketingu z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Ekspert w zakresie product managementu, category mana...

Czytaj więcej

Artykuły
35% WZROSTU SPRZEDAŻY [CASE STUDY KAMPANII TRADE MARKETINGOWEJ]

Czy dzięki kampanii trade marketingowej można osiągnąć 35% wzrostu sprzedaży dla produktu, który jest kupowany w zasadzie epizodyc...

Czytaj więcej

Pricing. Jak zarządzać cenami?

Pricing, polityka cenowa, marketing ceny i strategie cenowe stanowią obszar zainteresowania nie tylko managerów i specjalist&oacut...

Czytaj więcej

Jak zarządzać produktem?

Jak zarządzać produktem? Na to pytanie, odpowiedź znaleźli uczestnicy szkolenia otwartego "Product management (Zarządzanie produktem). Sz...

Czytaj więcej

6 KROKÓW DO WYBORU STRATEGII Z NISKĄ CENĄ

Czy wiesz, że istnieje kilka strategii opartych na niskiej cenie? Jak zatem je rozpoznać i skąd wiedzieć, która będzie odpowiednia...

Czytaj więcej

STRATEGIE NISKICH CEN - STRATEGIA PENETRACYJNA

Strategia penetracyjna to jedna z ciekawszych strategii cenowych. Celem tej strategii jest zwiększenie udziałów rynkowych, zdobyci...

Czytaj więcej

Praktyka wprowadzenia nowego produktu na rynek

24 i 25 stycznia przeprowadziliśmy w Warszawie szkolenie "Wprowadzenie nowego produktu na rynek (New product development - NPD marketing&...

Czytaj więcej

Jak zarządzać marką?

Jak zarządzać marką, aby była ona na tle konkurencji wyjątkowa i stale rosła jej wartość? To pytanie, przed którym stoją Brand Man...

Czytaj więcej

A CO TY WIESZ O SPRZEDAŻY INTERNETOWEJ?

Wiele lat temu, kiedy trafiłam pierwszy raz do sklepu on-line jako dostawca, nie miałam pojęcia o współpracy z tego typu klientami...

Czytaj więcej

Wróżyć każdy może, czyli badania rynku i marketingowe

Firma X przez wiele lat funkcjonowała w przekonaniu, że jest liderem rynkowym w swojej kategorii. Rozbudowany i dość różnorodny as...

Czytaj więcej

Umysł klienta jest wiele wart

Od lat w badaniach produktu, (tzw. testy ślepe) Pepsi wypada znacznie lepiej niż Coca-Cola. Konsumenci cenią smak Pepsi i napój te...

Czytaj więcej

Raz, Dwa, Trzy... niska cena patrzy / straszy

Piszę do Was, aby podzielić się z Wami refleksją na temat obniżania cen jako narzędzia wspierającego sprzedaż. Jednocześnie chciałabym Wa...

Czytaj więcej