Osoby wędrujące po górach miały być może okazję, aby zaobserwować tzw. widmo Brockenu czyli własny cień na chmurze poniżej wędrowca. Niejednokrotnie zdarza się, ze cień ten otaczają tęczowe pierścienie przypominające aureolę okalającą głowy świętych. Jaki jest związek tego zjawiska z procesami biznesowymi? O tym w dalszej części artykułu.
Zastanówmy się co myślimy o osobie poznanej przed chwilą, która ubiera się w podobnym stylu co my, albo przejawia inną istotną dla nas cechę, np. jest zawsze punktualna? Zwykle takiej osobie przypisujemy również inne pozytywne cechy . Zakładamy, że jeśli ktoś jest punktualny to pewnie również jest pracowity, rzetelny i zorganizowany, zatem możemy mu zaufać i nawiązać z nim kontakty biznesowe.
Co w sytuacji kiedy osoba nowopoznana okazuje się zagorzałym amatorem motocykli, nosi skórzane spodnie i kurtkę a w dodatku słucha zespołu heavy metalowego i nosi długie włosy? W tym przypadku, zwykle przyłapujemy się na rozumowaniu: to człowiek porywczy, ryzykant, głośno się zachowuje i nic poza muzyką i motorem go nie interesuje. A przecież ten motocyklista może mieć również mnóstwo innych zainteresowań i cech charakteru, które sprawią, że będzie równie godnym zaufania partnerem.
Przypisywanie komuś szeregu cech pozytywnych lub negatywnych na podstawie pierwszego wrażenia jakie odnieśliśmy nosi nazwę efektu halo. Zwany również efektem nimbu, aureoli, efektem Galatei (w przypadku oceny pozytywnej) lub efektem Golema (w odniesieniu do oceny negatywnej). Efekt ten polega na tym, że przypisanie jednej ważnej pozytywnej lub negatywnej właściwości wpływa na skłonność do przypisywania innych, właściwości, o których tylko wnioskujemy, a które są zgodne z emocjonalnymi wrażeniami jakie odnieśliśmy za pośrednictwem pierwszego wrażenia. Najistotniejszymi cechami, które posiadają wywołują efekt halo, są: atrakcyjność lub nieatrakcyjność fizyczna, wygląd zewnętrzny (np. schludny/brudny ubiór).
Warto mieć świadomość istnienia efektu halo. Jest to efekt przez psychologów zaliczany do tzw. podstawowych błędów atrybucji i jego występowanie wpływa na szereg innych zachowań np. samospełniającą się przepowiednię. Świadome kreowanie pierwszego wrażenia i wykorzystanie efektu halo w kontaktach biznesowych może przyczynić się do lepszego odbioru nas samych przez klientów a co za tym idzie do ułatwienia funkcjonowania w biznesowej rzeczywistości.
Autor: