Dylematy współczesnego lidera


Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje opór zespołu. Może spotkać się z sytuacją, kiedy ludzie zaczną mówić za jego plecami. Często rozmawiam z menedżerami, którzy uważają, że wiedzą, co jest najlepsze dla ich zespołów, jednak nie rozmawiają z nimi o tym. Po prostu to wiedzą - i już! Nie chcą, albo nie potrafią korzystać z pomocy pracowników. To postawa typu: "ja zawsze mam rację!" lub "tak powinno się robić" Dodatkowo bywa wzmacniana poprzez atak bądź unikanie rozmowy o trudnych sytuacjach.

Paradoksalnie właśnie wtedy następuje utrata wizerunku, kiedy próbujemy ratować go w oczach pracowników

Co więc robić? Odpowiedzią jest taka postawa menedżera, która wspiera jego dążenie zrozumienia samego siebie i własnych emocji. Wszak przeżywanie trudnych emocji to nic ujmującego. To rozumienie własnych reakcji psychologicznych staje się narzędziem, które menedżer może wykorzystać. Może powiedzieć: "aha, czuję teraz lęk i złość. To znaczy, że dzieje się coś niedobrego w moim zespole. Potrzebuję sprawdzić, co się dzieje." Narzędzie to pozwala wykorzystać emocje jako sygnał alarmowy, zanim będzie za późno. Jest to więc bezpośrednie czerpanie z naszej inteligencji emocjonalnej (EQ).

Czasem jednak szef zespołu nie stosuje siłowych rozwiązań i jednocześnie spotyka się z oporem ze strony zespołu. Tak jakby po prostu nie było chemii między nimi. Co o tym decyduje? Zarządzanie zespołem wymaga rozumienia procesów decydujących o zachowaniu uczestników grupy. Menedżer może pełnić nie tylko funkcję szefa wyznaczającego cele, ale również szefa pełniącego funkcje serwisowe, związane z diagnozą zespołu. Dodatkowo umiejętnością komunikacyjną szefa jest takie zwracanie się do zespołu, które nie powoduje oporu. Na przykład rzucone od niechcenia: "musicie to zrobić dziś", może powodować opór osób z zespołu. Co ciekawe, również niektóre stwierdzenia "pozytywne" mogą powodować (choć oczywiście nie zawsze) niezadowolenie, np: "Jesteś bardzo inteligentna". To umiejętności komunikowania się z zespołem na poziomie menedżerskim pomagają szefowi radzić sobie z tymi wyzwaniami. Inaczej można nazwać to inteligencją społeczną.

Finalnie szef potrzebuje podjąć decyzję o tym jak chce zarządzać zespołem lub firmą. Może to zrobić za pomocą sztuczek nastawionych na zyskanie aprobaty. Na co dzień w telewizji, polityce i biznesie widać takich menedżerów. Może też mieć kontakt z ludźmi oparty na wzajemnym szacunku do nich i otwartej rozmowie na trudne tematy. Żeby to zrobić szef potrzebuje powiedzieć: "Decyduję się"

I właśnie to nie zawsze łatwo przychodzi ... Nie każdemu jest łatwo wprowadzić w życie taki cel - "od jutra przestaję być aktorem"

"W wielu firmach obserwuje się wzrost zainteresowania nowoczesnymi ideami z zakresu organizacji i zarządzania. Organizuje się ciekawe szkolenia, szefowie mówią o uczeniu się, o wartościach. Jednocześnie w sprzedaży stosuje się całą masę starych, dobrze wypróbowanych sztuczek. Cały czas liczy się skutek na dziś i najwyżej jutro. Z jednej strony każe się pracownikom być samodzielnymi, ale w tym samym czasie steruje się ich każdym zachowaniem. Mają myśleć strategicznie, budować relacje z klientami, a jednocześnie wcisnąć każdemu klientowi co się da, bo liczy się wynik. Ludzie mają się "samoorganizować", brać odpowiedzialność, ale hierarchia służbowa jest najważniejsza. Te sprzeczności są chyba gorsze, niż twardy biznes nastawiony jasno na zysk." – pisze w jednym ze swych artykułów, zatytułowanym Dylematy Współczesnego Biznesu, Jacek Jakubowski.

Moim zdaniem silnie zakorzenione przekonanie o tym, że efektywność finansową przedsiębiorstwa można osiągnąć poprzez taktyki manipulacyjne i "makijażową" grę pozorów wpływa na to, że rzadko spotyka się kulturę organizacyjną od nich wolną. A że to przekonanie nieraz zawodzi dowodzą coraz większe sukcesy marek opierających swoje działanie na tworzeniu nowej realnej jakości.

Szef może pomóc sobie w podjęciu decyzji o tym jakim chce być liderem zadając pytanie: "czy będę udawał, że jestem szczęśliwy, czy chcę być naprawdę szczęśliwy."

Autor

Paweł Wojciechowski

Trener praktyk zarządzania. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy). Z powodzeniem prowadzi szkolenia rozwijające takie kompetencje managerskie jak, zarządzanie zespołem, kierowanie zespołem pracowniczym, przywództwo. Linki do programów szkoleń managerskich oraz do notki biograficznej Pawła Wojciechowskiego  znajdziesz poniżej.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
PRZYWÓDZTWO (LEADERSHIP). Szkolenie dla profesjonalnych managerów
Przywództwo (leadership) jest jednym z nowoczesnych modeli managerskich uzupełniających a czasami nawet wypierających tradycyjne stan...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM. Styl Zarządzania i Delegowanie Zadań
Rezultaty zarządzania zespołem, pomimo ogromnych nakładów pracy, nie są zgodne z twoimi oczekiwaniami? Podręcznikowe schematy nie spr...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM
Szkolenie Kierowanie Zespołem Pracowniczym jest przeznaczone dla managerów każdego szczebla zarządzających zespołami pracowniczymi. C...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM HANDLOWYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Sprzedaży
Zarządzanie zespołem handlowym wymaga od managera kompleksowych (multidyscyplinarnych) kompetencji związanych z różnymi dziedzinami k...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRODUKCYJNYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Produkcji
Szkolenie Zarządzanie zespołem produkcyjnym dostarcza kadrze managerskiej wiedzy i rozwija umiejętności i kompetencje niezbędne do profesjon...

Czytaj więcej

MANAGER ZESPOŁU COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu pracownikami
Zarządzanie zespołem pracowniczym, nawet tym najmniejszym, wymaga od managera ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji i rozwoju kompetencji...

Czytaj więcej

MANAGER SPRZEDAŻY COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu handlowcami?
Każdy manager sprzedaży dąży do zbudowania jak najskuteczniejszego zespołu handlowców. Jeżeli jesteś managerem zespołu sprzedażowego ...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna (feedback) w zarządzaniu zespołami
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Sposoby motywowania, skuteczne metody i techniki dla managera
Motywowanie pracowników jest głównym zadaniem managera kierującego zespołem pracowniczym. To poziom motywacji pracownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE (MBO - Management by Objectives)
Zarządzanie Przez Cele - (ang. MBO - Management by Objectives) jest jedną z metod kierowania przedsiębiorstwem i pracownikami. Manager wykor...

Czytaj więcej

Trenerzy
Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Dariusz Misztal
Trener - praktyk. Ekspert w dziedzinie zarządzania. Menedżer wyższego szczebla (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Prokurent). Posiada pona...

Czytaj więcej

Aktualności
Zasada Pareto w biznesie i nie tylko

Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...

Czytaj więcej

Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć

Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...

Czytaj więcej

Opór w zespole - zarządzanie antyzespołem

W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...

Czytaj więcej

SMART brzmi skutecznie

Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...

Czytaj więcej

Czas, manager i 3 ćwiartki

Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...

Czytaj więcej

Kobieta szef. Bać się czy nie?

W świecie, w którym biznes przez długi czas był zdominowany przez mężczyzn coraz częściej słyszy się o tym, że kobiety obejmują st...

Czytaj więcej

Decyzje menedżerskie, czyli piramida strachu

W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...

Czytaj więcej

5 Zasad kierowania zespołem

Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...

Czytaj więcej

Skuteczna motywacja pracowników

Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...

Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami. Łatwo, prosto i przyjemnie? Przegląd stylów kierowania dla menedżerów

Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna

Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...

Czytaj więcej

Wywiad z trenerem Pawłem Wojciechowskim

Jakie problemy dotyczące motywowania pracowników najczęściej nurtują uczestników twoich szkoleń?
Czytaj więcej

Porozmawiaj z nią... Menedżerskie style zarządzania

Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...

Czytaj więcej

Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?

Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...

Czytaj więcej

Wyznaczanie celów z zespołem

Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...

Czytaj więcej

Planowanie strategiczne - kto pyta... ten Strategic Quest Questions™ (SQQ)

Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...

Czytaj więcej

Czego pracownicy oczekują od lidera?

Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...

Czytaj więcej

Konflikt w zespole - rozpoznanie sytuacji

Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie w zespole?

Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...

Czytaj więcej

Key Performance Indicators (KPI) w rozwoju strategicznym

KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...

Czytaj więcej