W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcale pojawiający się u ludzi lęk przed nieznaną przyszłością. Przewidywania socjologów, potwierdzają się; być może jesteśmy w momencie, kiedy nowe jeszcze nie nadeszło, a stare czasy i systemy postępowania odeszły już do lamusa. Nowe - dopiero musi być nazwane i wykrystalizować się. Wyrasta na kanwie zmurszałych założeń i mitów, np. o tym, że każdy ma równe szanse, wystarczy tylko dostatecznie c i ę ż k o pracować.
Jak w takiej sytuacji może zachowywać się osoba, taka jak menedżer, działająca pod wpływem różnych, nierzadko przeciwstawnych dążeń. Wymienię tylko kilka z nich:
Przykład uwikłania menedżera w przeciwstawne dążenia: "Szef mówi mi, żeby zespół dał z siebie wszystko - jak mam to zrobić, skoro i tak pracują po godzinach i już teraz w zespole brakuje motywacji?" Przykładowe działanie to obiecanie dodatkowej premii albo wzięcie na siebie części obowiązków, aby spełnić oczekiwania szefa. Opisana sytuacja dotyczy zatem menedżera, który w swoim procesie decydowania kluczy pomiędzy dążeniem do spełnienia oczekiwań szefa i nie narażeniem się kolegom z zespołu.
Nie odnajduje przy tym nowego rozwiązania, aby pogodzić przeciwności. W istocie nie podejmuje żadnej konstruktywnej decyzji. Dochodzi raczej do czegoś w rodzaju "zgniłego kompromisu". Bo przecież konstruktywne w tej sytuacji mogłoby być na przykład zastanowienie się nad tym, które z obowiązków są pilne, które zaś mogą poczekać. Z których można zrezygnować, bo zajmują tylko czas i nie dają spodziewanych efektów. Może część spraw, które wysysają energię z zespołu można zautomatyzować, poprzez zmianę procedur postępowania.
Co blokuje menedżera przed tym aby podjąć decyzję? Jedną z przyczyn takiego postępowania jest ogarniający go lęk przed konsekwencjami ze strony szefa, albo kolegów wskutek ich obniżonego nastroju. Lęk ten stanowi czubek góry lodowej. Opiera się na całej "piramidzie strachu". Są to min. obawy związane z systemowo uwarunkowaną rywalizacją o odrobinę stałości, w coraz bardziej "płynnej rzeczywistości" rynku pracy. Podjęta przez menedżera kwasi-decyzja przypomina w ten sposób chwytanie się deski na środku wzburzonego morza.
Jedną z najbardziej paradoksalnych przyczyn nie podejmowania decyzji jest to, że i tak prędzej czy później podejmą się bez ciebie.
Istotą działania menedżera w opisanym przypadku jest asekuracyjność, wynikająca z tego aby ominąć problem, a nie stawić mu czoła. Ta asekuracyjność będzie być może determinowała jego działania i wpłynie na zadowolenie z pracy, jego efektywność i rozwój zawodowy. Dlaczego tak się dzieje?
W krótkim okresie, bezpieczniej jest zachować stan pozornej równowagi wynikający z faktu, że uniknęło się przykrych konsekwencji. Oczywiście długookresowo nie przynosi to żadnych rezultatów. Fakt niepodejmowania aktywnego działania wynika czasem też ze stanów nerwicowych. W tym kontekście mówi się o inercji, czyli właśnie braku aktywności na wielu poziomach działania.
Trener praktyk biznesu. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy). Ekspert w zakresie negocjacji, zarządzania zespołami, technik sprzedaży i obsługi klienta. W B&O NAVIGATOR prowadzi cieszące się dużym powodzeniem szkolenia z zarządzania pracownikami m.in: "Zarządzanie zespołem. Styl zarządzania i delegowanie zadań" oraz "Kierowanie zespołem pracowniczym".
Jak zarządzać zespołem? Pytanie z pozoru proste. Prawda? Jednak odpowiedź nie należy do łatwych i nieskomplikowanych. W dużym skró...
Expose szefa jest bardzo ważnym i przydatnym narzędziem managerskim wykorzystywanym w zarządzaniu zespołami pracowniczymi. Czym jest expo...
Jak to możliwe, że wyrabiamy sobie opinię o nowo poznanej osobie w ciągu 30 sekund? Nawet jeżeli nie odezwała się do nas ani jednym słowe...
Czy to możliwe, że obserwacje włoskiego ekonomisty i miłośnika kotów, następnie opracowane i opisane w latach 50-tych XX wieku prz...
Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...
Informacja zwrotna (feedback) może być dla każdego managera zarządzającego zespołem pracowniczym bardzo istotnym narzędziem w kierowaniu ...
W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...
Od dawna część firm stosuje proces oceny pracowników. Część z nich świadomie udoskonala lub rozpoczyna proces udoskonalenia w miar...
Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...
Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...
Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...
Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...
Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...
Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...
Bardzo udaną premierę rynkową miał program szkolenia z zarządzania zespołami handlowymi (sprzedażowymi) przygotowany przez trenera i eksp...
Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...
Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...
Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...
Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...
Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...
Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...
Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...
Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...
Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...
KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...