Czego pracownicy oczekują od lidera?


Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy". Często oczekiwania naszych zespołów i ich pracowników to tylko i wyłącznie nasze domysły i przypuszczenia. Z oczekiwaniami pracowników jest podobnie jak z oczekiwaniami klientów - powinniśmy choć na moment "wejść w ich buty", żeby je zrozumieć. Poniżej przedstawiam kilka obszarów, które wskazują uczestnicy moich szkoleń jako te, o największym znaczeniu dla działania lidera :

* Pracownicy potrzebują lidera, który zbuduje zintegrowany zespół. Odzwierciedleniem tego jak członkowie zespołu porozumiewają się ze sobą i jakie maja relację jest fakt jak lider traktuje poszczególnych członków zespołu.Jeżeli są traktowani na równi, też będą traktować innych na równi. Jeżeli lider będzie faworyzował niektóre osoby wtedy utworzy tzw. kliki, które wzajemnie sobie zaczną podcinać gałęzie.

* Członkowie zespołu chcą wiedzieć, czego dokładnie się od nich oczekuje. Jasno określone role i odpowiedzialności są kluczowe dla każdego członka zespołu. Lider musi mieć pewność, że wszyscy członkowie zespołu wiedzą, co mają robić, że zrozumieli swoje odpowiedzialności i role. Jeżeli wszyscy będą znali oczekiwania lidera, będą również wiedzieli jak je spełnić.

* Pracownicy wymagają od Lidera jasno określonego kierunku. Cele i kierunek nie mogą się ciągle zmieniać. Jeżeli zachodzą zmiany nie zapomnij poinformować zespołu o tych zmianach i wyjaśnić, dlaczego się dzieją. Upewnij się, że prowadzisz regularny przegląd osiąganych celów indywidualnie z każdym pracownikiem, jeżeli tego nie będziesz robił skąd będziesz wiedział, że wszystko idzie we właściwym kierunku. Bardzo łatwo jest tracić cel z oczu, jeżeli zamkniesz się we własnym świecie z dala od problemów innych.

* Członkowie zespołu oczekują uczciwego i konstruktywnego feedbacku. Nie każdy musi być pozytywny, ale każdy musi być oparty na faktach i uczciwy. Mówienie komuś, że wszystko idzie świetnie i przy okazji wręczanie listy 20 spraw do poprawy nie jest postrzegane zbyt dobrze. Takie podejście nie zmotywuje ludzi do poprawy. Zajmuj się problemami najszybciej jak to możliwe. Daj możliwość wykazania się pracownikom w obszarach ich słabości.

* Pracownicy oczekują od lidera uczciwości i prawdy. Nie mów im, że potrzebujesz raportu na poniedziałek, skoro tak naprawdę potrzebujesz go dopiero na czwartek po południu. Nie mów też, że mają coś zrobić, bo tak kazał twój szef, albo inny manager podjął taką decyzję. Mów swoim pracownikom, czego potrzebujesz i dlaczego tego potrzebujesz. Nie obwiniaj innych za decyzje. Nie ma to znaczenia, ponieważ się z nimi zgodziłeś.

* Określaj czas wykonania zadań i umieszczaj te informacje w miejscu dostępnym dla wszystkich, tak, aby wszyscy mieli te same informacje. Zaufaj swoim pracownikom, że wykonają wszystkie zadania w terminie. Zaufaj, że wykonają dobrze swoja pracę tak jak ty wykonujesz dobrze swoją. Pamiętaj, że zarządzasz poprzez przykład.Jeżeli nie możesz pomóc musisz znaleźć kogoś, kto może! Ignorowanie kogoś, ponieważ jesteś zajęty nie jest dopuszczalne.

* Pracownicy chcą, aby ich lider ich słuchał. Nie zawsze oczekują rozwiązania problemu czy porady. Czasami po prostu chcą porozmawiać o tym, co robią i podzielić się informacjami, co się dzieje w ich świecie. Słuchanie i zrozumienie potrzeby wygadania się to bardzo ważna część bycia Liderem. Zanim zgodzisz się na to, aby z powodów rodzinnych wysłuchaj tego, co maja do powiedzenia do końca. Pokazuj zainteresowanie i współczucie. Nie przerywaj podczas rozmowy.

* Pracownicy oczekują lidera z pasją w swojej pracy. Jako lider musisz kochać swoją pracę i twoi podopieczni muszą to widzieć . Twoja pasja i entuzjazm przeniesie się na grupę i będzie ja energetyzowała. Jeżeli ciągle będziesz smutny i niezadowolony, to ani klienci ani twoi współpracownicy nie będą wykazywali entuzjazmu w pracy. Może się również zdarzyć że nie będą odbierali telefonów od ciebie i nie będzie im się dobrze współpracowało. Nie będą czuli się dobrze, jeżeli będą ciągle słyszeli, coś źle robią w swojej pracy.

* Pracownicy wymagają wsparcia i wskazówek. Oznacza to, że Lider musi być dostępny dla swoich pracowników poza ustalonym terminarzem spotkań. Jeżeli jakiś pracownik dzwoni do ciebie z ważnym problemem, a ty nie odbierasz to oczekuje, że oddzwonisz w ciągu godziny, a nie za trzy dni. W takiej sytuacji pracownik nie będzie czuł twojego wsparcia i będzie się czuł ignorowany. Jeżeli odbierzesz i powiesz, że oddzwonisz za godzinę, to lepsze rozwiązanie. Jeżeli nie dotrzymasz słowa, a ta osoba zdecyduje się następnego dnia zadzwonić ponownie do Ciebie, to na pewno nie chciałaby usłyszeć, że wyjechałeś na wakacje i wrócisz za tydzień.

* Lider tworzy środowisko, w którym pracuje zespół. Zadbaj, aby było ono przepełnione pozytywna energią. Jeżeli twój zespól poczuje, że może ci zaufać w trudnych sytuacjach, w przyszłości będziesz miał większą kontrolę i szybsze informacje o problemach, które się pojawiają.

* Członkowie zespołu chcą znać swojego szefa prywatnie. Sami też nie chcą być postrzegani, jako baza danych albo wiedza. Chcą znać szczegóły z życia osobistego swojego szefa, chcą wiedzieć, jakie ma poczucie humoru, czy ma żonę, jaki sport uprawia.

* Lider musi wiedzieć, kto w jakiej roli dobrze się czuje i jaka pracę preferuje. Lider musisz też wiedzieć, co irytuje i motywuje jego pracowników. Co może uczynić ich szczęśliwymi?


Autor: Tomasz Krzemiński - Trener współpracujący B&O Navigator. Specjalista w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem i zespołami pracowniczymi. Menedżer wyższego szczebla, pracownik naukowy, trener, coach, propagator idei zespołów wirtualnych więcej

Szkolenia otwarte prowadzone przez tego trenera:

 

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
Trenerzy
Artykuły