Czego pracownicy oczekują od lidera?


Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Często oczekiwania naszych zespołów i ich pracowników to tylko i wyłącznie nasze domysły i przypuszczenia. Z oczekiwaniami pracowników jest podobnie jak z oczekiwaniami klientów - powinniśmy choć na moment "wejść w ich buty", żeby je zrozumieć. Poniżej przedstawiam kilka obszarów, które wskazują uczestnicy moich szkoleń jako te, o największym znaczeniu dla działania lidera.

  • Pracownicy potrzebują lidera, który zbuduje zintegrowany zespół. Odzwierciedleniem tego jak członkowie zespołu porozumiewają się ze sobą i jakie maja relację jest fakt jak lider traktuje poszczególnych członków zespołu.Jeżeli są traktowani na równi, też będą traktować innych na równi. Jeżeli lider będzie faworyzował niektóre osoby wtedy utworzy tzw. kliki, które wzajemnie sobie zaczną podcinać gałęzie.
  • Członkowie zespołu chcą wiedzieć, czego dokładnie się od nich oczekuje. Jasno określone role i odpowiedzialności są kluczowe dla każdego członka zespołu. Lider musi mieć pewność, że wszyscy członkowie zespołu wiedzą, co mają robić, że zrozumieli swoje odpowiedzialności i role. Jeżeli wszyscy będą znali oczekiwania lidera, będą również wiedzieli jak je spełnić.
  • Pracownicy wymagają od Lidera jasno określonego kierunku. Cele i kierunek nie mogą się ciągle zmieniać. Jeżeli zachodzą zmiany nie zapomnij poinformować zespołu o tych zmianach i wyjaśnić, dlaczego się dzieją. Upewnij się, że prowadzisz regularny przegląd osiąganych celów indywidualnie z każdym pracownikiem, jeżeli tego nie będziesz robił skąd będziesz wiedział, że wszystko idzie we właściwym kierunku. Bardzo łatwo jest tracić cel z oczu, jeżeli zamkniesz się we własnym świecie z dala od problemów innych.
  • Członkowie zespołu oczekują uczciwego i konstruktywnego feedbacku. Nie każdy musi być pozytywny, ale każdy musi być oparty na faktach i uczciwy. Mówienie komuś, że wszystko idzie świetnie i przy okazji wręczanie listy 20 spraw do poprawy nie jest postrzegane zbyt dobrze. Takie podejście nie zmotywuje ludzi do poprawy. Zajmuj się problemami najszybciej jak to możliwe. Daj możliwość wykazania się pracownikom w obszarach ich słabości.
  • Pracownicy oczekują od lidera uczciwości i prawdy. Nie mów im, że potrzebujesz raportu na poniedziałek, skoro tak naprawdę potrzebujesz go dopiero na czwartek po południu. Nie mów też, że mają coś zrobić, bo tak kazał twój szef, albo inny manager podjął taką decyzję. Mów swoim pracownikom, czego potrzebujesz i dlaczego tego potrzebujesz. Nie obwiniaj innych za decyzje. Nie ma to znaczenia, ponieważ się z nimi zgodziłeś.
  • Określaj czas wykonania zadań i umieszczaj te informacje w miejscu dostępnym dla wszystkich, tak, aby wszyscy mieli te same informacje. Zaufaj swoim pracownikom, że wykonają wszystkie zadania w terminie. Zaufaj, że wykonają dobrze swoja pracę tak jak ty wykonujesz dobrze swoją. Pamiętaj, że zarządzasz poprzez przykład.Jeżeli nie możesz pomóc musisz znaleźć kogoś, kto może! Ignorowanie kogoś, ponieważ jesteś zajęty nie jest dopuszczalne.
  • Pracownicy chcą, aby ich lider ich słuchał. Nie zawsze oczekują rozwiązania problemu czy porady. Czasami po prostu chcą porozmawiać o tym, co robią i podzielić się informacjami, co się dzieje w ich świecie. Słuchanie i zrozumienie potrzeby wygadania się to bardzo ważna część bycia Liderem. Zanim zgodzisz się na to, aby z powodów rodzinnych wysłuchaj tego, co maja do powiedzenia do końca. Pokazuj zainteresowanie i współczucie. Nie przerywaj podczas rozmowy.
  • Pracownicy oczekują lidera z pasją w swojej pracy. Jako lider musisz kochać swoją pracę i twoi podopieczni muszą to widzieć . Twoja pasja i entuzjazm przeniesie się na grupę i będzie ja energetyzowała. Jeżeli ciągle będziesz smutny i niezadowolony, to ani klienci ani twoi współpracownicy nie będą wykazywali entuzjazmu w pracy. Może się również zdarzyć że nie będą odbierali telefonów od ciebie i nie będzie im się dobrze współpracowało. Nie będą czuli się dobrze, jeżeli będą ciągle słyszeli, coś źle robią w swojej pracy.
  • Pracownicy wymagają wsparcia i wskazówek. Oznacza to, że Lider musi być dostępny dla swoich pracowników poza ustalonym terminarzem spotkań. Jeżeli jakiś pracownik dzwoni do ciebie z ważnym problemem, a ty nie odbierasz to oczekuje, że oddzwonisz w ciągu godziny, a nie za trzy dni. W takiej sytuacji pracownik nie będzie czuł twojego wsparcia i będzie się czuł ignorowany. Jeżeli odbierzesz i powiesz, że oddzwonisz za godzinę, to lepsze rozwiązanie. Jeżeli nie dotrzymasz słowa, a ta osoba zdecyduje się następnego dnia zadzwonić ponownie do Ciebie, to na pewno nie chciałaby usłyszeć, że wyjechałeś na wakacje i wrócisz za tydzień.
  • Lider tworzy środowisko, w którym pracuje zespół. Zadbaj, aby było ono przepełnione pozytywna energią. Jeżeli twój zespól poczuje, że może ci zaufać w trudnych sytuacjach, w przyszłości będziesz miał większą kontrolę i szybsze informacje o problemach, które się pojawiają.
  • Członkowie zespołu chcą znać swojego szefa prywatnie. Sami też nie chcą być postrzegani, jako baza danych albo wiedza. Chcą znać szczegóły z życia osobistego swojego szefa, chcą wiedzieć, jakie ma poczucie humoru, czy ma żonę, jaki sport uprawia.
  • Lider musi wiedzieć, kto w jakiej roli dobrze się czuje i jaka pracę preferuje. Lider musisz też wiedzieć, co irytuje i motywuje jego pracowników. Co może uczynić ich szczęśliwymi?

Autor:

Tomasz Krzemiński

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
PRZYWÓDZTWO (LEADERSHIP). Szkolenie dla profesjonalnych managerów
Przywództwo (leadership) jest jednym z nowoczesnych modeli managerskich uzupełniających a czasami nawet wypierających tradycyjne stan...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM. Styl Zarządzania i Delegowanie Zadań
Rezultaty zarządzania zespołem, pomimo ogromnych nakładów pracy, nie są zgodne z twoimi oczekiwaniami? Podręcznikowe schematy nie spr...

Czytaj więcej

KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM
Szkolenie Kierowanie Zespołem Pracowniczym jest przeznaczone dla managerów każdego szczebla zarządzających zespołami pracowniczymi. C...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM HANDLOWYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Sprzedaży
Zarządzanie zespołem handlowym wymaga od managera kompleksowych (multidyscyplinarnych) kompetencji związanych z różnymi dziedzinami k...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM PRODUKCYJNYM. Szkolenie dla Dyrektorów i Kierowników Produkcji
Szkolenie Zarządzanie zespołem produkcyjnym dostarcza kadrze managerskiej wiedzy i rozwija umiejętności i kompetencje niezbędne do profesjon...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna (feedback) w zarządzaniu zespołami
Informacja zwrotna (feedback) jednym z najważniejszych narzędzi managerskich wykorzystywanych w zarządzaniu zespołem pracowniczym. Trudno wy...

Czytaj więcej

KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
Organizacje funkcjonujące w zmieniającym się otoczeniu wykształcają różne modele kultury organizacyjnej. Kultura panująca w organizac...

Czytaj więcej

MANAGER SPRZEDAŻY COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu handlowcami?
Każdy manager sprzedaży dąży do zbudowania jak najskuteczniejszego zespołu handlowców. Jeżeli jesteś managerem zespołu sprzedażowego ...

Czytaj więcej

MANAGER ZESPOŁU COACHEM. Jak wykorzystać coaching w zarządzaniu pracownikami
Zarządzanie zespołem pracowniczym, nawet tym najmniejszym, wymaga od managera ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji i rozwoju kompetencji...

Czytaj więcej

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW. Sposoby motywowania, skuteczne metody i techniki dla managera
Motywowanie pracowników jest głównym zadaniem managera kierującego zespołem pracowniczym. To poziom motywacji pracownikó...

Czytaj więcej

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW. Zarządzanie konfliktem i trudne sytuacje w zespole
Konflikty mają swoje dobre strony, jeśli potrafimy je wykorzystać do efektywnego działania i rozwiązywania problemów. Narzędzie do ro...

Czytaj więcej

SYSTEMY WYNAGRODZEŃ W DZIAŁACH HANDLOWYCH
System wynagradzania i premiowania handlowców jest jednym z kluczowych elementów funkcjonowania zespołów i działó...

Czytaj więcej

TECHNIKI MOTYWACJI POZAFINANSOWEJ
Zapraszamy na szkolenie w całości poświęcone może tylko jednemu zagadnieniu, ale za to niezbędnemu każdemu, kto chce nazywać się menedżerem ...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE CZASEM DLA MANAGERÓW
Zarządzanie czasem to zarządzanie sobą. Jeżeli okazuje się, że masz 100 zadań, nie wiesz za co się zabrać, wszystko wykonujesz w pośpiechu l...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE EKSPORTEM. Strategie i najlepsze praktyki
Zarządzanie eksportem, to szkolenie, które umożliwi uczestnikom zrozumienie zasad prawidłowej i całościowej organizacji eksportu w fi...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE OBSŁUGĄ KLIENTA
Zarządzanie obsługą klienta jest kluczowym procesem w każdym przedsiębiorstwie. Oczekiwania i wymagania klienta cały czas rosną. Wraz z nimi...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM. Warsztat Najlepszych Praktyk
Szkolenie "Zarządzanie Projektem. Warsztat Najlepszych Praktyk" to solidna porcja konkretnej wiedzy, jak zmierzyć się z projektem. Program s...

Czytaj więcej

Trenerzy
Aneta Ropek
Trener praktyk sprzedaży. Coach. Manager handlowy z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym związanym ze sprzedażą. Ekspert w zakresie zar...

Czytaj więcej

Paweł Wojciechowski
Trener - Praktyk. Menedżer wyższego szczebla (Dyrektor Operacyjny, Dyrektor Handlowy), specjalista w zakresie negocjacji, zarządzania, techn...

Czytaj więcej

Dariusz Misztal
Trener - praktyk. Ekspert w dziedzinie zarządzania. Menedżer wyższego szczebla (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Prokurent). Posiada pona...

Czytaj więcej

Aktualności
Zarządzanie czasem czyli skupiajmy się na rezultatach, a nie na byciu zajętym

Czy ktoś z was stanął kiedyś przed problemem wypełniania raportera czasu pracy? Do tej pory tak naprawdę nie zastanawialiśmy się nad tym,...

Czytaj więcej

Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć

Oddajemy w Państwa ręce ebook "Motywowanie pracowników. Wszystko, co manager powinien wiedzieć i umieć" przygotow...

Czytaj więcej

Opór w zespole - zarządzanie antyzespołem

W praktyce kierowania zespołem menedżerowie mają prędzej czy później do czynienia z oporem pracowników. Ujawnia się on w ro...

Czytaj więcej

SMART brzmi skutecznie

Aby Polska rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej! Autorstwo tego PRL-owskiego sloganu przypisuje się Edwardowi Gierkowi. Gdyby potra...

Czytaj więcej

Czas, manager i 3 ćwiartki

Znajomy, dyrektor w sporej firmie opowiedział mi kiedyś o swoim poranku - "... do pracy jadę niecałe 40 minut i już odbieram i wykonuję t...

Czytaj więcej

Kobieta szef. Bać się czy nie?

W świecie, w którym biznes przez długi czas był zdominowany przez mężczyzn coraz częściej słyszy się o tym, że kobiety obejmują st...

Czytaj więcej

Decyzje menedżerskie, czyli piramida strachu

W "płynnej nowoczesności", w której dominującym przekonaniem jest pewność co do tego, że wszystko może się zmienić, nie dziwi wcal...

Czytaj więcej

Dylematy współczesnego lidera

Wielu liderów nie przyznaje się do strachu ... Jeśli szef zespołu stosuje "siłowe rozwiązania", prędzej czy później poczuje...

Czytaj więcej

5 Zasad kierowania zespołem

Zapraszamy do zapoznania się z 5 poradami dla menedżerów kierujących zespołami. Zasady opracował Paweł Wojciechowski trener, autor...

Czytaj więcej

Skuteczna motywacja pracowników

Motywowanie pracowników jest jednym z najważniejszych zadań każdego pracodawcy. Dlaczego? Ponieważ im pracownicy są bardziej zmoty...

Czytaj więcej

Zarządzanie pracownikami. Łatwo, prosto i przyjemnie? Przegląd stylów kierowania dla menedżerów

Pytanie postawione w tytule tego artykułu jest o tyle nietypowe, co frapujące. Każdy, kto kiedykolwiek zarządzał zasobami ludzkimi, czyli...

Czytaj więcej

Informacja zwrotna

Pani Wiesława... pierwsza osoba, od której uczyłam się standardów zarządzania, gdy zacząłem moją pierwszą pracę. Pierwsza p...

Czytaj więcej

Wywiad z trenerem Pawłem Wojciechowskim

Jakie problemy dotyczące motywowania pracowników najczęściej nurtują uczestników twoich szkoleń?
Czytaj więcej

Porozmawiaj z nią... Menedżerskie style zarządzania

Niedawno rozmawiałem z Anną, nowo mianowaną dyrektor dużego centrum informacyjnego. Kiedy się spotkaliśmy odniosłem wrażenie, że rozmawia...

Czytaj więcej

Wirtualny Menedżer - czy nim jesteś?

Sprzedaż, konsulting, szkolenia, rozwój produktów, e-commerce i wiele innych obszarów z rzeczywistości globalnego bi...

Czytaj więcej

Wyznaczanie celów z zespołem

Właściwe ukierunkowanie strategiczne pozwoli uzyskać wymierne korzyści wpływające na efektywność pracy zespołu min.: członkowie zespołu z...

Czytaj więcej

Planowanie strategiczne - kto pyta... ten Strategic Quest Questions™ (SQQ)

Sztuka zadawania właściwych pytań stała się dzisiaj jedną z podstawowych umiejętności w zarządzaniu firmą. Einstein twierdził, że to co r...

Czytaj więcej

Czego pracownicy oczekują od lidera?

Przed przystąpieniem do budowania zespołu każdy lider powinien sobie zadać kluczowe pytanie "Czego oczekują ode mnie moi pracownicy?". Cz...

Czytaj więcej

Konflikt w zespole - rozpoznanie sytuacji

Różnice w opiniach, to nic niezwykłego w pracy z dynamicznym zespołem. Ale nieporozumienia nie zawsze muszą oznaczać konflikty. Zd...

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie w zespole?

Sposób, w jaki buduje się zaufanie w zespole jest jednym z najbardziej znaczących elementów wpływających na osiągane przez ...

Czytaj więcej

Key Performance Indicators (KPI) w rozwoju strategicznym

KPI - kluczowe wskaźniki wydajności (ang. Key Performance Indicators) - to wybrana kompozycja wskaźników, odnosząca do kompleksowe...

Czytaj więcej