Często osoby odpowiedzialne za proces zakupów ograniczają planowanie do czynności bieżących. Z łatwością wchodzą w ramy sfery komfortu a swą reaktywność ograniczają do "gaszenia pożarów". Poddają się zastanej sytuacji, reagując dopiero w momencie, gdy określona zmiana jest już konieczna. Nie dostrzegają istotnej roli głębszej strategii, która pozwoliłaby im skuteczniej zarządzać całym procesem zakupowym poprzez świadome zarządzanie dostawcami.
Warto zdać sobie sprawę z faktu, że przyjęcie strategii postępowania pomaga nam lepiej zdefiniować bieżącą sytuację i odnieść ją do celów i planów. Świadome modelowanie współpracy z dostawcami jest głównym filarem zarządzania zakupami i stanowi podstawowe narzędzie niwelujące chaos spowodowany równoległym prowadzeniem wielu procesów.
Zarządzanie dostawcami nierozerwalnie łączy się z przyjęciem określonej strategii postępowania. Wzorcowe wydaje się przypisywanie strategii wobec firm poprzez określanie struktury kontrahentów przez pryzmat wyników finansowych. Wspomniany wzorzec opracowywać należy ustalając roczną sumę obrotów poszczególnych dostawców, określając % udział w obrocie całościowym w zestawieniu narastającym. Pomocne przy tym jest nadawanie klasyfikacji grupującej, odniesionej do poszczególnych kontrahentów np.: A, B, C.
Dzięki opisanej klasyfikacji możemy szybko i świadomie zbudować strategię wobec dostawców kierując się wagą klas.
Uzupełnieniem klasyfikacji dostawców powinna być roczna ocena naszych kontrahentów, w której skupiamy się na szczegółowych kryteriach istotnych dla całościowego funkcjonowania naszej działalności zakupowej wspartej celami firmy.
Zastosowanie powyższej metody pozwala określić ile czasu i uwagi powinniśmy poświęcić na rozwój poszczególnych kontrahentów, jaki model relacji będzie najwłaściwszy oraz jaki powinien być charakter prowadzonych negocjacji.
Chcę zwrócić szczególną uwagę na fakt, że nasza strategia wobec dostawców nie może być liniowa i bliźniacza wobec wszystkich naszych kontrahentów. Poświęcany przez nas czas i zaangażowanie powinny być stopniowane i plastyczne. Dodatkowo przyjętą strategię należy stale rewidować w odniesieniu do bieżącej sytuacji i okoliczności. Pamiętajmy, że działalność zakupowa z racji swojej specyfiki charakteryzuje się dużą zmiennością, która z kolei jest determinantem rozwoju.
Zawodowy kupiec. Trener praktyk w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa prowadzi swoje autorskie szkolenie "Zarządzanie dostawcami. Szkolenie dla działu zakupów".
Każdy Category Manager budując kategorię produktową stanie przed koniecznością dobrania właściwej dla niej strategii category management....
Category management (zarządzanie kategorią produktów) to, według najprostszej definicji, strategia zarządzania grupami produkt&oac...
Zarządzanie zakupami, to "szkolenie było prowadzone ciekawie, dynamicznie. Poparte wieloma przykładami i ciekawostkami" - to jedna z wiel...
Negocjacje zakupowe, to kompetencja, która jest szczególnie pożądana u Kupców, managerów i specjalistó...
W dniach 26 - 27 kwietnia odbyło się szkolenie otwarte "Zarządzanie zakupami z elementami negocjacji zakupowych” prowadzone przez t...
Zarządzaniu dostawcami było poświęcone szkolenie zamknięte, które przeprowadziliśmy dla managerów i pracowników Lear...
"Zarządzanie zakupami z elementami negocjacji zakupowych" to szkolenie przeznaczone dla managerów i specjalistów dział&oacu...
Umiejętność negocjowania jest jedną z najważniejszych kompetencji biznesowych. Jednocześnie jest to jedna z najbardziej uniwersalnych zdo...
Praca osoby zarządzającej procesem zakupów wymaga innowacyjności, szybkiej reakcji na zmiany rynkowe i ciągłego poszukiwania nowyc...
Tematyka zarządzania dostawcami w ujęciu kupieckim jest bardzo szeroka i obejmuje wiele aspektów działalności biznesowej. Ró...