Budowanie strategii wobec dostawców poprzez ich klasyfikację


Często osoby odpowiedzialne za proces zakupów ograniczają planowanie do czynności bieżących. Z łatwością wchodzą w ramy sfery komfortu a swą reaktywność ograniczają do "gaszenia pożarów". Poddają się zastanej sytuacji, reagując dopiero w momencie, gdy określona zmiana jest już konieczna. Nie dostrzegają istotnej roli głębszej strategii, która pozwoliłaby im skuteczniej zarządzać całym procesem zakupowym poprzez świadome zarządzanie dostawcami.

Warto zdać sobie sprawę z faktu, że przyjęcie strategii postępowania pomaga nam lepiej zdefiniować bieżącą sytuację i odnieść ją do celów i planów. Świadome modelowanie współpracy z dostawcami jest głównym filarem zarządzania zakupami i stanowi podstawowe narzędzie niwelujące chaos spowodowany równoległym prowadzeniem wielu procesów.

Zarządzanie dostawcami nierozerwalnie łączy się z przyjęciem określonej strategii postępowania. Wzorcowe wydaje się przypisywanie strategii wobec firm poprzez określanie struktury kontrahentów przez pryzmat wyników finansowych. Wspomniany wzorzec opracowywać należy ustalając roczną sumę obrotów poszczególnych dostawców, określając % udział w obrocie całościowym w zestawieniu narastającym. Pomocne przy tym jest nadawanie klasyfikacji grupującej, odniesionej do poszczególnych kontrahentów np.: A, B, C.

Klasyfikacja dostawców ABC

Dzięki opisanej klasyfikacji możemy szybko i świadomie zbudować strategię wobec dostawców kierując się wagą klas.

Klasyfikacja dostawców wg wag klas
 

Uzupełnieniem klasyfikacji dostawców powinna być roczna ocena naszych kontrahentów, w której skupiamy się na szczegółowych kryteriach istotnych dla całościowego funkcjonowania naszej działalności zakupowej wspartej celami firmy.

Zastosowanie powyższej metody pozwala określić ile czasu i uwagi powinniśmy poświęcić na rozwój poszczególnych kontrahentów, jaki model relacji będzie najwłaściwszy oraz jaki powinien być charakter prowadzonych negocjacji.

Chcę zwrócić szczególną uwagę na fakt, że nasza strategia wobec dostawców nie może być liniowa i bliźniacza wobec wszystkich naszych kontrahentów. Poświęcany przez nas czas i zaangażowanie powinny być stopniowane i plastyczne. Dodatkowo przyjętą strategię należy stale rewidować w odniesieniu do bieżącej sytuacji i okoliczności. Pamiętajmy, że działalność zakupowa z racji swojej specyfiki charakteryzuje się dużą zmiennością, która z kolei jest determinantem rozwoju.

Udostępnij

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
NEGOCJACJE ZAKUPOWE. Profesjonalne Szkolenie Kupieckie
Negocjacje zakupowe i negocjowanie warunków zakupu towarów i usług wymaga, tak jak każde inne działanie w przedsiębiorstwie, p...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE DOSTAWCAMI. Szkolenie dla Działu Zakupów
Szkolenie przygotowaliśmy z myślą o wszystkich menedżerach, specjalistach, pracownikach, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności i ko...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZAKUPAMI Z ELEMENTAMI NEGOCJACJI ZAKUPOWYCH
Zakupy jako nieodłączna część Łańcucha Dostaw stają się kluczowym elementem w strategicznym zarządzaniu organizacjami w obecnych czasach ora...

Czytaj więcej

CATEGORY MANAGEMENT (Zarządzanie Kategorią Produktów). Szkolenie dla Category Managerów
Szkolenie "Category Management (Zarządzanie Kategorią Produktów)" dostarczy category managerom i specjalistom odpowiedzialnym za zarz...

Czytaj więcej

Strategie category management [szkolenie online]
Strategie category management, to szkolenie online, podczas którego przygotujemy Cię do zbudowania strategii zarządzania kategorią pr...

Czytaj więcej

Trenerzy
Marcin Mielniczuk
Trener praktyk. Ekspert w zakresie zarządzania zakupami, dostawcami i negocjacji kupieckich. Specjalista w zakresie tworzenia zespołó...

Czytaj więcej

Krzysztof Wiak
Trener - Praktyk. Ekspert w zakresie zarządzania logistyką, dystrybucją, zarządzania projektami, customer service i eksportem. Menedżer wyżs...

Czytaj więcej

Aktualności
Category management. Szkolenie na 5

Category management (zarządzanie kategorią produktów) to, według najprostszej definicji, strategia zarządzania grupami produkt&oac...

Czytaj więcej

Zarządzanie zakupami. Ciekawie i dynamicznie

Zarządzanie zakupami, to "szkolenie było prowadzone ciekawie, dynamicznie. Poparte wieloma przykładami i ciekawostkami" - to jedna z wiel...

Czytaj więcej

Negocjacje zakupowe. Co powinien umieć Kupiec?

Negocjacje zakupowe, to kompetencja, która jest szczególnie pożądana u Kupców, managerów i specjalistó...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE ZAKUPAMI. OPINIA O SZKOLENIU B&O NAVIGATOR

W dniach 26 - 27 kwietnia odbyło się szkolenie otwarte "Zarządzanie zakupami z elementami negocjacji zakupowych” prowadzone przez t...

Czytaj więcej

Zarządzanie dostawcami w Lear Corporation Poland II

Zarządzaniu dostawcami było poświęcone szkolenie zamknięte, które przeprowadziliśmy dla managerów i pracowników Lear...

Czytaj więcej

Bardzo kompetentny trener praktyk zakupów
Nasz ekspert w zakresie zarządzania zakupami w firmie - Marcin Mielniczuk przeprowadził 8 i 9 grudnia szkolenie otwarte "Zarządzanie do...

Czytaj więcej

Negocjacje kupieckie – doświadczenia praktyka

Umiejętność negocjowania jest jedną z najważniejszych kompetencji biznesowych. Jednocześnie jest to jedna z najbardziej uniwersalnych zdo...

Czytaj więcej

Spotkania z potencjalnymi dostawcami w dziale zakupów

Praca osoby zarządzającej procesem zakupów wymaga innowacyjności, szybkiej reakcji na zmiany rynkowe i ciągłego poszukiwania nowyc...

Czytaj więcej

Zarządzanie dostawcami poprzez relacje na przykładzie modelu kooperacyjnego

Tematyka zarządzania dostawcami w ujęciu kupieckim jest bardzo szeroka i obejmuje wiele aspektów działalności biznesowej. Ró...

Czytaj więcej