QR kody w marketingu mobilnym


Skuteczność QR kodów (Quick-Response) bywa kwestionowana przez specjalistów marketingu. Często niesłusznie i na pewno przedwcześnie wielu z nich spisało to narzędzie na straty. Rozwój bankowości mobilnej może upowszechnić wiedzę o kodach QR i dać im nowe życie w zastosowaniach marketingowych.
W lutym wystartowała outdoorowa kampania Getin Banku promująca proste logowanie tzw. wężykiem (bez skomplikowanego hasła) do aplikacji mobilnej oraz wykonywanie szybkich przelewów przy pomocy QR kodów. Wystarczy zeskanować kod QR z dokumentu – rachunku lub faktury, a dane przelewu błyskawicznie uzupełnią się w systemie bankowym, ułatwiając realizację przelewu przy użyciu telefonu komórkowego.

To nie pierwsze tego typu wdrożenie QR kodów w bankowości. Już w 2011 roku Citi Handlowy uruchomił tego rodzaju usługę pod nazwą Fotokasa. Oferuje ją również Bank Millennium.

Kody QR są obecne od dawna na fakturach wielu dużych firm, m.in.: Netii, UPC, PGNiG, Orange. Niedawno operator płatności przez komórkę Skycash uruchomił możliwość błyskawicznego zakupu biletów komunikacji miejskiej w Krakowie. Przeprowadzenie wygodnej transakcji w aplikacji mobilnej ułatwia zeskanowanie umieszczonego w pojeździe kodu QR.

Wszystko wskazuje na to, że to bankowość mobilna i systemy płatności mobilnych upowszechnią kody QR wśród użytkowników telefonów komórkowych. A to otwiera zupełnie nowe możliwości przed marketingowcami.

Dotychczas większość użytkowników telefonów nie wiedziała, czym są kody QR albo nie dostrzegała w nich prawdziwych korzyści dla siebie. Brak atrakcyjnych i użytecznych zastosowań ograniczał zainteresowanie ze strony odbiorców. Trudno było nakłonić ludzi, by pobrali odpowiednią aplikację – czytnik QR – na swój smartfon (odnośniki do jednej z najpopularniejszych aplikacji tego typu pod artykułem), a Ci, którzy mieli preinstalowane aplikacje w swoich telefonach często nie wiedzieli do czego służą. Dotychczasowe próby zastosowania kodów QR w działaniach marketingowych nie dawały dostatecznego bodźca, by odbiorcy „szukali w telefonie nowej aplikacji” i odkrywali, jak działają QR kody.

Radykalną zmianę przynoszą jednak zastosowania w bankowości mobilnej. Tu ułatwienie dla przeciętnego użytkownika telefonu jest oczywiste. Co więcej – bez QR kodów lub podobnych narzędzi (choćby kodów kreskowych) bardzo uciążliwe byłoby przeprowadzenie wielu operacji w bankowości mobilnej. Wyobraźmy sobie chociażby wypełnianie formularzy przelewów na małym ekranie smartfona.

Bankowość mobilna rozwija się w błyskawicznym tempie. Można spodziewać się, że coraz więcej ludzi oswoi się z nimi i zacznie aktywniej wykorzystywać wbudowane i pobierane na smartfony czytniki. Jeśli jeszcze specjaliści w dziedzinie marketingu dostrzegą tkwiące w QR kodach i dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystane możliwości – tym bardziej możemy liczyć na rozwój tej, znanej już od bardzo dawna, technologii.

Nie można jednak przeceniać roli QR kodów. A na pewno nie można myśleć o nich jako atrakcji samej w sobie. To jest jedynie proste narzędzie, które może ułatwić przeniesienie użytkownika z przestrzeni „offline” do przestrzeni „online”, a właściwie „mobile-online”.

I tu właśnie tkwi klucz do sukcesu. Trzeba zadbać o to, by stosując kody QR, dostarczyć w ten sposób nie tylko atrakcyjną „wartość” (artykuł, nagranie video, nagrodę, kupon – cokolwiek co obiecaliśmy odbiorcy), ale też opakować ten przekaz w taki sposób, by korzystanie z niego „w biegu” na urządzeniu mobilnym było faktycznie komfortowe.

I tu nie wystarczy już dodanie QR kodu do plakatu i odesłanie do klasycznej strony internetowej. Żeby marka odniosła realne korzyści z pozyskania „mobilnego odbiory”, trzeba opracować strategię działań, obejmującą skonstruowanie mobilnego serwisu internetowego, mobilnej „landing-page”, a może całej aplikacji mobilnej, jeżeli będzie to jest uzasadnione celami marketingowymi, jakie sobie stawiamy. Ważne jest też zaplanowanie, jak „mobilnego użytkownika” zatrzymać na dłużej i budować między nim a marką relację poprzez mobilne kanały komunikacji. Tu jest pole do zastosowania rozwiązań ze sfery m-social media, budowania baz danych i sms-marketingu.

Wydaje się, że planowanie takich działań w obszarze „mobile marketingu” to zadanie dla zupełnie nowej generacji specjalistów. Można nawet pomyśleć, że to sfera zarezerwowana dla ludzi IT i szeroko rozumianych nowych technologii. Nic bardziej mylnego. Tu jest ogromne pole do popisu dla doświadczonych marketingowców, którzy o technologii nie wiedzą wszystkiego. Ale za to wszystko wiedzą o ludziach i ich potrzebach.

Z takiego założenia wychodzi Marcin Kozioł, ekspert w zakresie e-marketingu, marketingu mobilnego, mediów i reklamy, który prowadzi szkolenia: „Marketing mobilny (mobile marketing). Serwisy i aplikacje mobilne w marketingu". Proponowane przez Marcina Kozioła podejście do tematu nie wymaga od uczestników żadnej wcześniejszej wiedzy technicznej, ani ścisłego umysłu lub predyspozycji do nauk technicznych. Humanistyczne podejście otwiera nowe możliwości przed kreatywnymi managerami i specjalistami w dziedzinie marketingu.

To szkolenie przeznaczone jest dla osób, które zajmują się szeroko rozumianym marketingiem i chciałyby wykorzystać w swoich działaniach możliwości, jakie niesie ze sobą rozwój nowych technologii mobilnych - elektronicznych urządzeń przenośnych: od najprostszych telefonów komórkowych, poprzez smartfony, phablety i tablety.

Szkoliliśmy

Polecane

Szkolenia
BADANIA MARKETINGOWE. BADANIA RYNKU. Jak poznać i zrozumieć zachowania konsumentów
Jeśli dostrzegasz, ze Twojej marce brakuje wiatru w żaglach, dotychczasowe działania nie przynoszą już takich efektów jak przed laty,...

Czytaj więcej

BENCHMARKING W MARKETINGU. Jak rozwijać produkty i marki analizując strategię konkurencji?
Różne źródła wskazują jako początek usystematyzowanego benchmarkingu wewnętrzny program naprawczy Rank Xerox-a "Leadership Thr...

Czytaj więcej

ZARZĄDZANIE MARKĄ (Brand Management). Szkolenie dla Brand Managerów
Każdy Brand Manager stara się tak zarządzać marką, aby stała się ona wyjątkowa, ale niestety nie każdej marce to się to udaje. Funkcjonowani...

Czytaj więcej

CATEGORY MANAGEMENT (Zarządzanie Kategorią Produktów)
Szkolenie Category Management (Zarządzanie Kategorią Produktów) zostało podzielone na: ośmiostopniowy cykl zarządzania kategorią p...

Czytaj więcej

CATEGORY MANAGEMENT W E-COMMERCE
Szkolenie jest skierowane do pracowników działu Marketingu i / lub Sprzedaży firm zainteresowanych wdrożeniem zarządzania kategoriami...

Czytaj więcej

CONSUMER INSIGHT - skuteczne metody komunikacji z klientem i wyróżniania marki na rynku
Consumer Insight to zrozumienie potrzeb klienta i weryfikacja cech, które ma marka, w celu zaspokojenia oczekiwań konsumentów....

Czytaj więcej

MARKA WŁASNA (Private Labels). Nowoczesne Strategie. Praktyka Zarządzania
Marka własna (private labels) w ciągu ostatnich lat stała bardzo ważnym elementem rynku, zwłaszcza w wypadku produktów FMCG, zdobywaj...

Czytaj więcej

MARKETING INTERNETOWY (e-marketing). Reklama internetowa, Content Marketing, SEO, Social Media, Marketing Mobilny
Według danych z raportu "Ecommerce w Polsce" oraz z jego kolejnych edycji do robienia zakupów w sieci przyznaje się aż 46% polskich i...

Czytaj więcej

MARKETING MOBILNY (mobile marketing). Serwisy i aplikacje mobilne w marketingu
Szkolenie jest przeznaczone dla menedżerów, specjalistów marketingu i PR, a także osób zajmujących się sprzedażą, kt&oa...

Czytaj więcej

POMIAR EFEKTYWNOŚCI. Ocena Skuteczności Działań Marketingowych. Wskaźniki Marketingowe i Zarządzanie Kosztami w Marketingu
Zapewne wielokrotnie zastanawialiście się Państwo nad tym, jak mierzyć skuteczność działań marketingowych? Zapewne wielokrotnie zadawano Pań...

Czytaj więcej

PR PRODUKTOWY (Public Relations Produktu). Jak wykorzystać PR w zarządzaniu produktem?
Szkolenie ma na celu przekazanie uczestnikom działań PR produktowego, jego roli dla przedsiębiorstwa, korzyści wizerunkowych i sprzedażowych...

Czytaj więcej

PRICING. POLITYKA CENOWA i MARKETING CENY. Praktyczne Metody Zarządzania Cenami
Czym jest cena, która wzbudza tak wiele emocji i kontrowersji? Czy faktycznie złota myśl "cena czyni cuda" tak często powtarzana prze...

Czytaj więcej

PRODUCT MANAGEMENT (Zarządzanie Produktem). Szkolenie dla Product Managerów
Celem tego szkolenia jest zapoznanie uczestników z efektywnym zarządzaniem produktem z wykorzystaniem zarządzania strategicznego i ma...

Czytaj więcej

PROGRAMY LOJALNOŚCIOWE
Programy lojalnościowe to działania, których perspektywa czasowa może sięgać nawet kilku lat. To również przedsięwzięcie wymag...

Czytaj więcej

REPOZYCJONOWANIE MARKI i REBRANDING. Zarządzanie Marką Dla Zaawansowanych
Repozycjowanie i rebranding marki coraz częściej staje się koniecznością przed która, stają Dyrektorzy Marketingu i Brand Managerowie...

Czytaj więcej

SOCIAL MEDIA W MARKETINGU
Social media (media społecznościowe) stały się ważnym kanałem komunikacji marketingowej z rynkiem i odbiorcami. Dynamiczny rozwój i w...

Czytaj więcej

TRADE MARKETING. Metody Wsparcia Wzrostu Sprzedaży
Trade marketing to szeroko rozumiane działania marketingowe skutkujące wzrostem sprzedaży, pozycją i ekspozycją produktów w dystrybuc...

Czytaj więcej

WPROWADZANIE NOWEGO PRODUKTU NA RYNEK (New Product Development)
Wprowadzenie nowego produktu na rynek nie jest rzeczą łatwą. I choć daleko nam jeszcze do rynku amerykańskiego czy zachodnioeuropejskie...

Czytaj więcej

Trenerzy
Marcin Kozioł
Trener praktyk. Ekspert w zakresie emarketingu, marketingu mobilnego, mediów i reklamy. Menedżer z ponad 18-letnim doświadczeniem (m....

Czytaj więcej

Tomasz Dyba
Trener - Praktyk. Menedżer marketingu z blisko 20 - letnim doświadczeniem w zarządzaniu działaniami marketingowymi i sprzedażą (B2B i B2C). ...

Czytaj więcej

Izabela Bohdan - Talmont
Trener - Praktyk. Menedżer marketingu z wieloletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania markami (branding) i produktami (product managemen...

Czytaj więcej

Tomasz Łucek
Menedżer działów marketingu, specjalista od działań trade marketingowych i wsparcia sprzedaży, new product development. Karierę zawo...

Czytaj więcej

Aktualności
Szkolenie emarketing. Praktyczne i z poczuciem humoru

3 i 4 lutego Marcin Kozioł, trener w B&O NAVIGATOR Firma Szkoleniowa przeprowadził kolejną edycję szkolenia "Marketing internetowy (e...

Czytaj więcej

Marketing w internecie - szkolenie dla nietechnicznych

Nietechniczne i holistyczne ujęcie tematyki marketingu internetowego jest głó...

Czytaj więcej

Szkolenie e-marketing

Udanie zadebiutował w roli trenera p. Marcin Kozioł prowadząc 10 i 11 lutego swoje ...

Czytaj więcej

Customer Insight już za tydzień

Customer Insight to zrozumienie potrzeb klienta i weryfikacja cech, które ma...

Czytaj więcej

Artykuł Tomasza Dyby

Jak można skutecznie sprzedawać produkty w sieciach tradycyjnej i marketowej? Czy t...

Czytaj więcej